Har någon gång hittat en mall för beräkning av skatt på valutahandel till K4 i deklarationen. Förstod hur den funkade för något år sen, men nu när jag ska använda den är jag mer osäker.
Köpte 100 EUR och sedan köpte jag en sak direkt i EUR. Hur borde jag mata in det? Räknas det som en försäljning och jag ska ta Riksbankens valutakurs för den dagen?
Vad händer förresten vid nytt år? Jag antar att beloppen i tabellen rullar vidare, men jag borde väl bara ta förändringen för senaste året på något sätt? Här har jag hittat på lite händelser för 2025 och 2026. Vad tar jag med i deklarationen för 2024, 2025 och 2026? Ska jag börja på en ny nollad tabell varje år?
Ja när du växlar SEK till EUR så har du köpt euro till den dagens växelkurs, när du sedan köper en tillgång för dessa EUR så har du sålt till den dagens EUR kurs, och när du sedan säljer tillgången så har du köpt EUR igen till den dagens kurs, och om du sedan slutligen växlar till SEK har du sålt EUR till den dagens kurs.
När det rullar över flera år så får du helt enkelt hantera det när transaktionen sker. Detta kan om man har otur leda till att fiktiva valutavinster på icke marknadsnoterade tillgångar
20230101 Transferera 10kr köp 1 EUR (kurs 10 SEK/EUR)
20230102 Köp en tillgång för 1 EUR (sålt 1 EUR, nu kurs 12 SEK/EUR, du har en vinst på 2 kr)
20240101 Sälj tillgången för 1 EUR, EUR står återigen i 10 SEK/EUR, omkostnadsbelopp 12kr så du har gjort en förlust på 2kr
20240101 Överför till SEK, du har 10 kr
Netto har du inte tjänat något, men du gjorde vinst år 1 på 2kr som du betalade skatt på, och gjorde motsvarande förlust år 2 som du nu inte kan kvitta mot vinsten som skedde året innan, så du kan bara få förlustavdrag på 70% (antaget att du inte har något annat att kvitta mot)
Om du har överfört EUR till ditt SEK bankkonto kan du se valutakursen. K4 C. är bara till valuta. Om du har använt EUR och köpt utländska fonder/aktier och samt sålt samma år då fyllar du i K4 A också. Du använde alltid EUR för att köpa/sälja de utländska fonderna/aktierna) men det finns skatteeffekt. Transakationer (köpa/sälja de utländska fonderna/aktierna ska du redovisa enlig riksbankens “Valutakurser till deklarationen”.