Deklaration K4 avsnitt C för transaktioner via valutakonto på AF, ISK och KF

I samband med att Avanza har lanserat valutakonto för Kapitalförsäkring och Nordnet kommer lansera valutanto för ISK och Kapitalförsäkring så hittade jag till Nordnets sida om valutakonto.

Från avsnittet Deklaration av transaktioner som görs via valutakontot;

Anta att du har ett valutakonto i USD på ditt aktie- och fondkonto hos Nordnet och handlar amerikanska aktier. Då ska en eventuell försäljning redovisas i avsnitt A i K4-blanketten, där aktiens realiserade kursvinst eller -förlust omräknad till SEK redovisas. Nordnet rapporterar alla försäljningar till Skatteverket i SEK, oavsett vilken valuta försäljningarna genomförts i. Vi använder en daglig valutakurs för rapportering, vilket innebär att transaktioner genomförda samma dag i samma valuta får samma valutakurs. Den dagliga valutakursen som vi använder sätts av ECB (Europeiska centralbanken) och är densamma som Riksbanken använder.

Det här tolkar jag som att “K4 avsnitt A” enbart behövs med värdepappershandel inom AF/depå-konto och något som inte behövs för ISK och KF lösningarna.

Eftersom transaktionen genomfördes i USD från ditt valutakonto, måste även valutavinst eller -förlust redovisas under avsnitt C i K4-blanketten. Ett köp av amerikanska aktier från ett valutakonto innebär rent skattetekniskt att det tas ut USD för att köpa aktierna (valutaposition avyttras), och motsatt när du sedan säljer aktierna; då sätts det in USD (valutaposition anskaffas). Nordnet rapporterar inte valutatransaktionerna som kontrolluppgifter till Skatteverket utan dessa transaktioner ska tas upp och redovisas av dig.

Här blir det mer komplicerat eftersom man ska dels ta hänsyn till själva växlingen från SEK till USD men sen även SEK/USD-kursen vid själva handelstillfället, här kan det uppstå både en vinst/förlust som man själv ska deklarera i “K4 avsnitt C”.

Valutatransaktioner som växlingar, uttag och insättningar i annan valuta, köp- och säljtransaktioner från valutakonto samt valutaskulder ska kapitalvinstberäknas och redovisas i din deklaration. Mer information om hur valutatransaktioner ska deklareras finns på Skatteverkets hemsida. Vänligen observera att Nordnet inte tillhandahåller skatterättslig rådgivning.

Låter helt klart krångligt och efter en del letande så hittade jag hos Skatteverket “Beskattning av tillgång mot ersättning i utländsk valuta”.

Ett exempel med värdepappershandel i ett EUR-konto finns under “konto i utländsk valuta”, tydligt steg för steg men rätt rörigt att göra det själv. :scream:

Någon som har erfarenheter av att göra deklarationen med “K4 avsnitt C” för valutavinst/förlust?

Tips på verktyg som kan generera blanketten utifrån underlag från Avanza eller Nordnet?

Är det så att man inte behöver lämna in “K4 avsnitt C” för valutavinst/förlust om man köra med “automatisk växling” hos Avanza eller Nordnet eftersom det bakas in i totala kostnaden för transaktionen?

Du behöver inte deklarera för ISK/KF. Detta gäller även dina växlingar

1 gillning

@anon37008194 Låter lovande!

Någon som har erfarenhet om min fråga ovan då gäller för AF/depå-konto?

För icke-schablonbeskattade ska du deklarera valutavinster/valutaförluster. Enda undantaget är resevaluta tror jag.

Nyckeln vid värdepapper är väl vad du köpte för i SEK och sålde för i SEK. Vid automatiskt växling blir det naturligt det, vid affärer i andra valutor där växling till SEK inte sker får du notera växelkursen vid köp och sälj så du kan deklarera vinst/förlust inkl rörelser i valuta

1 gillning