Deklarera en ISK-aktie på K4

Jag hade Swedish match på ett ISK-konto och när Swedish match senare fick bud från Phillip Morris valde jag att inte tacka ja, eftersom jag inte vill att amerikanerna skulle köpa upp våra stolta svenska bolag. Tyvärr höll bara ett par procent med mig och budet gick igen. (Vilket jag förväntade mig).
Dessutom såg Phillip Morris dessutom värdet på snus och vitt snus, så budet visade sig vara väldigt lågt…

Så, nu till mitt problem.
Iom att jag inte sålde av mina aktier konvertades de till något annat (tror jag), och de flyttades till någon tillfälligt aktiekonto. Sedan såldes de och jag fick mina pengar.
Dock vill skatteverket att jag deklarerar dem på en K4-blankett.
Vad fyller jag i då? Jag gjorde vinst men hade de räknats som en isk-vinst skulle jag ju inte betalat någon vinstskatt.

Tacksam för hjälp.

1 gillning

Du deklarerar dem med vad du köpte dem för. Skatteverket borde redan ha uppgifter om vad du sålde för. Så om du fick dem gratis så köpte du dem för 0.

Det jag tycker är märkligt är att man redn skattat inom sitt ISK. Inte kan det väl vara meningen att man ska ta inköpskostnaden när man först skaffade aktien? Hade varit mer logiskt om omkostnadsbeloppet sattes till slutkursen 30 december 2022 (den sista dagen som den handlades på börsen innan den avnoterades). Men jag lyckas inte hitta något råd om detta hos Skatteverket.

Om det finns en K4 blankett i din deklaration måste du fylla in för att lämna i hela deklarationen. SM hade inlösen 2000 och om aktier sparade i aktie depå skulle du deklarera kapitalvinst. 30 dec 2022 avnoterade SM och inga SM aktier i världen. I alla fall, det är konstigt om SKV jakta efter dig om SM efter 2-3 år och om aktierna sparade i ISK…det är bättre att dubbel kolla om dina SM aktier sparade i ISK. Ring banken.

Om man flyttar ut en aktie från en ISK till en AF så räknas det som sälj och köp. Du får då den aktuella kursen vid den flytten som GAV på din AF. Gissar att det blir något liknande i detta fall men Skatteverket borde kunna svara på hur du ska deklarera detta.

AF behöver inte deklarera,det är försäkringsbolag som äger värdepapper. Han hade rösträtt dvs han direkt ägde värdepapper.

Börja med att fråga din bank. Anskaffningsvärdet är det värde som gällde när aktierna överfördes från ISK till vanligt aktiekonto. I vart fall Avanza skickar då ut ett underlag, men det gör nog andra banker också. Troligen är detta värde ungefär i nivå med försäljningsbeloppet.

Hade också tagit värdet 30/12. Skriv i övrigt-rutan hur du tänkt så bör det inte vara nån risk för straffskatt.

Hej igen. Tack alla för hjälpen. Kollade försäljningsvärdet när det automatiska bytet gjordes. Skulle då vara ca 115,07kr per aktie. Köpte sedan K4 blanken på avanza. (Som var gratis för premiumkunder).
Då stämde summan som avanza sa bra med antal aktier x 115,07kr.

Behövde då alltså inte skatta för vinsten som gjordes på ISKen utan bara den lilla förändring som skedde därefter när de låg på aktiekontot.

Tack igen!

1 gillning

Hittar ingen övrigtruta men de borde väl förstå detta ändå. Det stämmer med vad avanzas K4 säger men den går väl inte heller bifoga?

Jag menar ”övriga upplysningar” på huvudblanketten. :blush: