Deklarera tvångsinlösta aktier som flyttats från ISK till AF

Hej! Har försökt hitta info på nätet men inte blivit mycket klokare så hoppas på hjälp här.

Jag hade aktier i Axkid AB på ISK som pga avnotering/tvångsinlösen/skiljedomsförfarande automatiskt flyttades från ISK till aktie&fondkonto pga att sådant innehav enligt reglerna ej fick ligga på ISK.

Inlösenerbjudandet var 18 kr/aktie och det är denna kurs som står när jag kollar på transaktionen/flytten som gjordes från ISK till AF i maj 2023.

Resultatet av skiljedomsförfarandet blev lösenbelopp 18,76/aktie + ränta 1,13kr/aktie alltså totalt 19,89 kr som betalades ut i mars 2024. (Tillägg: det är alltså 19,89 som är förifyllt på SKV som försäljningspris)

Jag ska nu räkna ut omkostnadsbeloppet för detta till min K4. Är det då 18 kr jag ska använda som inköpspris för att beräkna vinsten?

Lite surt är det ju att man betalat ISK-skatt för innehavet i massa år och nu även får betala vinstskatt. Låg bara någon enstaka %+ på axkidinnehavet på ISK vid avnoteringen.

Jag vet inte hur skatteverket resonerar, men tycker att man kan motivera att aktierna var värde 18,76 när flytten gjordes. Det var ju det som skiljedomen kom fram till. Däremot måste du, som jag ser det, säkert betala skatt på räntan.

Anskaffningsvärdet här måste väl vara marknadsvärdet när det lämnade ISK.

Alltså 18,76/aktie?

Tack för era svar.
När det lämnade ISK var dock domen inte klar så värdet var vid den tidpunkten satt till 18 kr. Men som jag tror @GSverre menar ovan skulle man kunna motivera att skiljenämnden retroaktivt bestämt värdet tilll 18,76. I så fall ska jag endast skatta för ränteinkomsten och då borde ju den deklareras på rätt ställe så det kan kvittas mot ränteutgifter.

Tror jag gör så och skriver någon kommentar under övriga upppgifter.