Utdelningsaktier på AF-konto

Hej,
Jag har ett lass med aktier på ett AF som jag samlat ihop via förmåner på jobbet (sparprogram, bonusprogram osv).
Dessa har en del (~4%) utdelning som jag tycker är OK.
Bör jag sälja av och flytta till ISK?

Jag har legat back på kontot länge men är nu tillbaka till + då aktien hämtat sig en smula, så kanske dags att flytta dom, ska behålla dom ett år eller två till tänker jag.

Finns väl ingen anledning att ligga kvar i AF då allt annat jag har är på ISK/AF?
Den lilla vinst jag har hittils på AF-kontot, kan jag på något vis dra av den när allt annat är på just ISK/AF? - bara nån tusenlapp eller två men retfult… ungefär som skatten jag fick betala på utdelningen jag råkade se när jag kollade transaktioner av annan anledning… suck att man är så slö i tanke och gärning…
Tacksam för tips!

1 gillning

Jag hade haft kvar dem på AF, men det är mycket kopplat till att jag tycker deklarationsdelen blir bökig i samband med försäljning. Dessutom skatttar du endast på utdelningen och inte på innehavet - vid en kraftig kursuppgång behöver du inte bry dig alls

Hej och tack.
Osäker att jag fattar - trodde en krafitg kursuppgång (som jag tror på) borde gynbna mig i en flytt till ISK.
Tror jag fel?

Själva skattebiten (volymen) bryr jag mig inte så mycket om då jag tycker det är häftigt att betala skatt :wink:

Men, i isk betalar du skatt på hela innehavet en viss procentsats (som varierar hela tiden), medan du i ett af-konto enbart skattar vid försäljning (givet att du går i vinst) i samband med utdelning.

En flytt från af-kontot till isk räknas som försäljning.

Personligen hade jag aldrig orkat deklarera flyttar till isk utan hade därför behållt allt i af, men det har inget att göra med hur mkt skatt jag skulle fått betala utan för att det kräver en arbetsinsats från mig jag inte riktigt har ork till :slightly_smiling_face:

Hur menar du med dra av en vinst? Hade läget varit att du hade haft en orealiserad förlust på AF-kontot så skulle du kunna utnyttjat det genom att sälja och kvitta mot dina schablonintäkter på ISK och/eller få en skattereduktion. För att minska skatten måste du ha något negativt (räntekostnader, kapitalförlust etc)

Jag hade också så men valde att sälja dem och köpa motsvarande i mina ISK och KF. Inte roligt när 30% av utdelningen försvinner hela tiden. Utländska aktier i KF.

Ja precis så tänker jag oxå.
Alla svenska utdelare i ISK, utlänska i AF.
DessaAF-aktier är just att jag “fått dom” från arbetsgivare.
Jag tror jag säljer dom på Måndag, får kämpa igenom en K4 och köpa motsvarande på ISK

Hej,
Har försökt räkna lite och just nu ser det ut som jämt skägg… tar gärna feedback på om jag tänker fel…
Just nu råkar värdet på min aktie vara nästan exakt motsvara inköpskostnaden, den har varit nere mycket men hämtat sig det senaste.

Behålla på AF:
Antal aktier på AF är 4737st, till ett totalt värde av SEK 362k.
Utelning 2024 = 4737st * 1,35:- * 2 (två utdelningar per år) = 12780 → 3836:- i skatt på utdelningen (30%)

Flytta till ISK:
Antal aktier på ISK blir 4737st, till ett totalt värde av SEK 362k.
362k * 3,62% * 30% → 3931:- i skatt enligt schablon.

Det känns som att det är ganska jämt vad gäller skatt just nu, men kommer aktierna att öka i värde så borde ISK vara ett bättre alternativ pga skatt på vinsten på AF. Likaså om utdelningen höjs 2025 vilket jag tror den gör. Sjunker aktien i värde med bibehållen utdelning torde ISK ge mindre skatt pga schablonen blir lägre.

Eftersom jag inte har något att dra av ev förluster mot så är det ingen anledning att ligga kvar i AF pga den kvittningsmöjligheten
K4-problemet får jag ju hur eller hur i framtiden men tänker att Avanza fixar detta. Jag räknade ut en genomsnittlig anskaffningskostnad mot inköp över flera år i ett excel-ark och petade in det snittet som anskaffningskostnad när jag flyttade in aktierna till Avanza AF. Det är väl det som Avanza ger mig i sin K4.

Framtiden:
När aktien ökat med 25% (19:-) som jag tror den gör så kommer jag att sälja.
19:- * 4737st = 90003:- → 27k i skatt på vinsten på AF.
Som sagt är jag just nu ungefär på noll mot anskaffningsvärdet så en flytt triggar bara någon hundralapp i skatt, så hög tid att flytta tänker jag…

Jag ser ingen anledning alls att ligga var i AF som jag resonerar ovan men ibland resonerar jag tokigt.
Tänker jag rätt tycker ni?

En liten kommentar på detta @Steffo_the_great - det är bäst att ha utdelande utländska aktier i en kapitalförsäkring och allra bäst en sådan på Nordnet då de inte drar växlingsavgift på utdelningarna i EUR/USD osv.

1 gillning

Kommer flytta dessa från Avanza

1 gillning