Aktier som gåva av familjemedlem till af-konto

Jag behöver era råd. Jag kommer få som gåva av en familjemedlem som innebär många aktier i ett stort svenskt bolag. För att inte skriva ut det i kronor och ören så rör det sig om en summa som motsvarar hela mitt nuvarande sparkapital. Det är alltså mycket pengar för mig och kan potentiellt förändra saker och ting på sikt för mig om jag gör rätt nu.

Jag kommer få överföringen till ett af-konto (avanza eller seb) och har ju läst vad ni skriver här sedan tidigare att det är ISK som gäller.

Min fråga till forumet är: Vad ska jag göra? Låta aktierna ligga kvar på af-kontot? Flytta över dem till ett ISK? Sälja alla aktier i af och köpa dem på ett ISK istället? Hur funkar det med skatten om jag säljer från ett af? Jag har ju inte en aning om vad familjemedlemmen köpte aktierna för en gång i tiden?

Jag behöver inte pengarna idag utan vill gärna låta dem ligga kvar i samma aktie.

Fråga gärna om jag är otydlig men jag tar gärna emot era tips och råd!

/Jocke

Utan att veta om den känslomässiga anknytningen så hade jag sålt 90 % av aktierna och köpt indexfonder på ISK. Läskigt att ha halva ens sparande i en och samma aktie.

2 gillningar

Är det ett börsnoterat bolag? Du kan inte ha onoterade aktier i en ISK.

Om du inte vet vad aktierna köptes för så kan du använda schablonmetoden. Det får du bara göra om det är börsnoterade aktier eller om de har varit noterade tidigare. När du ska redovisa försäljning på din K4-blankett så skriver du då att anskaffningsvärdet var 20% av försäljningspriset.

Ja det är ett bolag som är börsnoterat. Jag tror att jag gör rätt i att helt enkelt flytta över till ett ISK nu när det fallit lite. Det bör ju hjälpa mig med att slippa lite skatt? Kanske bara ta tillfället i akt. Räcker det med någons ord på vad inköpsvärdet var?

Typ. Du skriver bara in anskaffningsvärdet på blankett K4. Skatteverket frågar sällan om bevis. Men om de ber om bevis så hade de nog hellre sett att du kan visa upp köpnotan.

1 gillning

Om du ska flytta från AF till ISK behöver du tänka på att det är förbjudet att handla med sig själv över börsen. Du behöver därför be banken överföra aktierna.

Rent beskattningsmässigt räknas det dock som en försäljning på AF.

Hej,

Skjuter in en lite trådkapning här. Jag är i en liknande situation, har fått vinstutdelning genom aktier via jobbet där aktierna har satts in på aktiedepåkonto (som var enda alternativet, eller kontanter). Jag har funderingar på att sälja av och köpa för samma pengar i ISK där jag har allt mitt andra. Jag tänker att jag ska behålla dem långsiktigt (kommer få under 2 år till, sen övergår förmånen till kontant utbetalning ist), så tänker att det är en bättre lösning över tid att ha det i ISK? Inga stora summor, kommer landa på tot ca 40 000 över dessa tre år.

Förstår jag dig rätt att jag inte kan sälja och sen köpa själv via Avanza-appen, utan behöver be dem om hjälp i hanteringen för att kunna skifta kontoform?

Tar gärna emot tankar och input på hur ni anda hade tänkt. Företaget jag jobbar på är börsnoterat, stort och stabilt svenskt bolag som jag (om inget drastiskt börjar ske) tänker att jag vill ha kvar de här aktierna, som jag tror på och som jag fått eftersom jag är en del av bolaget :slight_smile:

Rent tekniskt fungerar det nog, men det är brottsligt och börsen är övervakad så risken att åka dit är överhängande.

Vet inte om banken tar en slant för besväret, men man borde ju å andra sigan slippa kostnaden för såväl spread som courtage genom att göra det på det lagliga sättet.

Avanza har en flyttfunktion bara att använda den om du väljer att sätta in aktierna där

1 gillning