Sparar ffa i fonder via ISK. Fick för mig att köpa lite aktier så skaffade ett aktiedepåkonto på inrådan av min bank. Insåg idag att detta nog inte var så smart utan bättre aktier handla via ISK? Inte ute efter att maxa avkastning utan snarare enkelhet. Var det ett dåligt val att handla via aktiedepo? Vad gör jag nu med pengarna på aktiedepokontot, köpt aktier redan…? Sälja eller bara låta vara och i fortsättningen köpa via ISK?
Om det är enkelhet du vill ha så är ISK utan tvekan bäst. (Det är sannolikt bäst annars också.) Om du inte köpt något på din depå ännu så är det bara att flytta ut pengarna. Det triggar ingen skatt.
Depå behöver inte vara dåligt för du kan även kvitta förluster om du skulle få det. Det är dock enklare att ha på ISK i och med att du slipper deklarera något. Om du redan har fonder/aktier på depå kan du välja att sälja dessa och kommer då få betala skatt på vinsten vid nästa deklaration.
Endast köpt aktier några månader via aktiedepot. Är det bättre att aälja dessa och köpa samna via ISK? Tvungen skriva extra bokstäver för att inte efterlikna annat inlägg….
Många väljer ISK för enkelhetens skull. Om du känner för att ha det enkelt kan du sälja från depå och köpa på ISK. Jag har tidigare haft på depå men har valt att ha allt på ISK för enkelhetens skull.
Man kan överföra aktier från aktiekonto till ISK. Det ger en vinstskatt om du har vinst eller ett avdrag vid förlust, detta kommer på nästa deklaration. Det är bättre än att sälja från konto och köpa på ISK som ju ger dubbla courtage,
Tack! Hur gör man denna överföring rent praktiskt?
Du kontaktar din bank och säger du vill flytta värdepapper från depå till isk och att de gör det åt dig.
Om du har en väldigt lång sparhorisont och räknar med en ganska hög årlig avkastning så kan du så småningom tjäna rent ekonomiskt på att investera via ett VP-konto istället för ett ISK.
Men ska du köpa/sälja och hålla på en massa så är ju ISK klart enklast.
ISK eller KF kvittar när man är ung och vid uppbyggnad (pre FIRE) av en portfölj då det är förmånligt med fondbyten som inte triggar någon skatt. När man når FIRE kan AF vara en fördel med tanke på skatt då man bara skattar på vinsten vid uttag.
Byt till isk du. Det blir enklast i längden men inte nödvändigtvis det bästa ekonomiskt. Det vet bara Gud - den allsmäktige.
Kontaktat banken idag och enligt dem, LF, måste jag sälja och köpa igen. Går inte föra över från aktiedepå till isk. Vad är det som gäller?
Skit snack, antagligen är de bara okunniga. Avanza har gjort det flera gånger åt mig. Det räknas som en försäljning då du måste deklarera den (eftersom de ligger på depå idag) men de ska kunna flytta så du slipper courtage.
Var det lokala banken eller ringde du?
Tack! Ringde. Här finns ingen möjlighet till kontinuerlig kontakt.
Vad menar du med
Alltså dubbla courtage?
Jag har aldrig haft LF men vet att det fungerar på Avanza och på flera av våra fyra storbanker. På Avanza gör du det enkelt digitalt. Hos Nordea var det en del manuell hantering men det fungerade. Det vore märkligt om LF inte har denna möjlighet. Jag skulle byta bank vid sådana brister.
Du får en avgift när du säljer från aktiekonto och ytterligare samma avgift när du köper på ISK. Hur mycket det blir beror på din courtageklass.
Du hade rätt. Det var okunnighet från bankens sida som gjorde att jag fick felaktig information…
Du ringde igen då antar jag?
Japp, ett antal samtal och telefonköer senare… utan info härifrån hade jag trott på den info jag fick initialt.