Hej,
förra året fick jag ärva 1370 st SEB Ak A och 919 Swedbank Ak A.
Till min förvåning kom det en utdelning på dem i mars, som det ju drogs skatt på.
Med allt prat om isk-kontons skattefrihet undrar jag nu om jag ska flytta aktierna till ett sånt?
Min farbror, som testamenterade sina värdepapper till mig, hade inget och jag tänker att han visste bäst, då.
När jag loggar in på “min bank”, SEB, står det
“Vill du flytta värdepapper från depån till ditt investeringssparkonto? Kontakta oss så ordnar vi flytten på det sätt som är mest fördelaktigt för dig.”
Så jag gjorde det, och fick ett goddag-yxskaft-svar, en länk, ha en bra dag//Emir.
Jag har ingenting att stoppa pengarna i, bor i hyresrätt, går i pension om några år, sladdbarnet nyss myndig.
Brände mig på aktiehandel när man fick köpa Telia som jag sen var tvungen att sälja till förlust, så jag kommer nog inte ha någon glädje av att det blir skattefritt “att köpa och sälja” inom ett isk-konto.
Du kan flytta aktier från aktiekonto till ISK inom samma bank. På Avanza är processen så här, bör fungera på samma sätt inom SEB
Öppna ett ISK
Sök upp funktionen flytta värdepapper och flytta det du önskar från aktiekonto till ISK
Obs att detta innebär samma skatteeffekt som vid en försäljning. Du får i nästa deklaration ta upp vinsten och betala 30 procent skatt på denna.
Det där med att de kan ordna det fördelaktigt är bara nys. Det enda banken erbjuder är att räkna ut åt dig vilken vinstskatt du ska betala året efter - och det beror på om du känner till det ursprungliga anskaffningsvärdet eller inte. Med ärvda aktier är det ofta okänt och då är det schablonmetoden som gäller.
Personligen hade jag inte gjort någonting alls. Njut av utdelningarna och vetskapen om att du kan sälja aktierna om du skulle behöva pengarna.
Stort tack för svar, nu undvek jag att göra något dumt.
För när det basuneras ut att det med isk är 150 000 skattefritt, så tänker ju jag att de 30 000 som var utdelningen förra året, varav 8 900 gick till skatt, i ett isk-scenario helt skulle tillfalla mig.
Men för att aktierna skulle komma till ett isk-konto skulle de alltså beskattas först.
I Enkla Depån står anskaffningsvärdet satt till 0 kr på båda aktierna,
och jag ärvde dem ju så jag betalade 0 kr.
Eller så betyder det att Swedbank, hans bank, inte visste vad han hade köpt dem för.
Enligt schablonmetoden blir det då 0,8 x 0,3 x marknadsvärdet i skatt.
0,24% på ca 452 000 kr blir ju väldigt mycket mer än 30 000 kr så jag skulle behöva sälja för att klara “flytten”, vilket jag inte hade märkt förrän efteråt.
Min farbror tyckte det var kul med aktier men för inte så många år sen sålde han och köpte den nya bilen han ville ha. Så när jag går igenom hans papper kanske det visar sig att det inte är så länge sen han köpte dessa bankaktier.
Jag hade haft de kvar i ”befintligt skick” och inte flyttat över dem. Se utdelningen som ”lön”, där du betalar skatt enbart för utdelningen (men inte för innehavet). Sen hade jag personligen kanske, för att ”hedra” personen som ägde aktierna innan, haft de på samma sätt som vederbörande och aldrig sålt dem.
Om du behåller samma aktier så är det sannolikt mest fördelaktigt att ha kvar på depå i och med att du slipper skattas på försäljningen, och när du en dag ska sälja så kan du använda schablonmetoden.
Om du flyttar till ISK så kan du förbättra sparandet genom att byta till en indexfond. Då minskar du risken betydligt. Just nu är du helt exponerad mot svenska banker.
Vilket val som är bäst framåt vet vi bara i framtiden.
Om värdet på innehavet är 452000kr och allt flyttas till ISK så kommer ju också hela beloppet schablonbeskattas (förutom de första 150tkr). Inte bara vinst/utdelning