Psykologi kring reentry

Kort bakgrund:
För att få ner ränta på bolånen så gjorde jag en flytt från Avanza ISk till SEB ISK.
SEB bad mig då sälja alla aktier på Avanza så dom kunde flytta över likvida medel till SEB.
Aktierna var Investor, industrivärlden och Volvo ca 4msek.

Det ironiska:
Under tiden flytten pågår så rusar börsen samt ovan nämnda aktier. Och förlusten av att stå utanför vida överstiger de ca 40k per år jag sparar på räntan. Förlusten utanför marknaden ca 180k.

Hjälp:
Hur ska jag tänka? Bara svälja detta lilla hack i kurvan. Köpte ju aktierna för länge sedan.

Gå in med lite i taget under 6 månader?

Vänta och hoppas på någon form av cool down.

Tycker att detta är ganska psykologiskt jobbigt och har lite ont i magen av flytten som jag nu anser vara dumsnålt gjort…

3 gillningar

Risken om du väntar är ju att de fortsätter gå upp och det känns ännu värre. Gör det som känns bäst för dig, kanske är det lättare om du köper lite i omgångar?

Ja, det är lite det jag lutar åt.
Man känner sig bara så lost vilket gör mig stressad…

Välkommen till forumet, trots trist ärende :see_no_evil:

In med det bums, säger jag.

3 gillningar

Tajma marknaden kan du inte göra. Då återstår bara frågan om du fortfarande tror på bolagen? Om så, skjutsa in allt igen.

1 gillning

Men varför gjorde du det? Det fanns absolut 0 anledning att sälja då SEB även har de aktierna du hade. Det enda anledningen jag ser är att de vill ha del av courtaget. Det var ett MYCKET dålig råd du fick. Då du ställde dig utanför marknaden.

Time in market. Så det är bara gå in och köp allt igen. Annars står du ju utanför marknaden ännu längre och börsen kan rusa lite till.

2 gillningar

Jag fattar att det var psykologiskt jobbigt att missa de här hypotetiska pengarna när du stod utanför marknaden. Du hade gärna velat ha dem.
Men tänk på att majoriteten av befolkningen inte har de summor i aktier som du pratar om. Den överväldigande majoriteten fick 0kr på Avanza under den perioden. Så inget har hänt dig som inte hänt nästan alla. Och livet är inte förstört för dem, eller hur?

När du lugnat de jobbiga känslorna är mitt tips att köpa aktierna igen (eller breda fonder) så snart som möjligt! :slight_smile:

2 gillningar

Varför i hela friden skulle du göra något sådant? Man flyttar över innehaven som de är, inte likvider. Ring och prata med SEB igen, se om kan ersätta dig på något vis - personen som rådde dig att sälja var helt ute och seglade.

2 gillningar

Håller med Guldfeber! Kriminellt dåligt råd av banken! Dessutom får du väl också mer skatt jmf med om du bara flyttat över hela ISKt? Beräknas inte ISK-skatten utifrån likviden varje kvartal + insättningar under året / 4? Dvs att sälja och flytta över pengar till nystartat ISK i SEB triggar en stor insättning och därmed mer skatt.

Detta med skattegrejen skulle jag ta till kontorschefen och begära kompensation. Att du klivit ur marknaden är det nog svårt att få dem att kompensera för. Gilla läget och köp in dig direkt.

Med vänlig hälsning,

F

Tror inte flytt av pengar mellan två ISKn ska trigga beskattning, ens mellan banker.

Håller helt med @pizzathehutt om att flytt av värdepapper mellan två ISK inte ska trigga skatt. Det TS gjorde (om jag förstod rätt) var dock att sälja allt i sitt gamla ISK och flytta pengarna till sitt nya ISK på SEB. Det måste ju trigga skatt, eller?

Med vänlig hälsning,

F

Flytt av pengar mellan ISK (även mellan ISK i olika banker) innebär inte någon extra skatt. Det ska inte spela någon roll om pengarna är i likvida medel eller i värdepapper.

1 gillning

Alla som hanterar stora förmögenheter kommer ju förr eller senare att göra nån sorts misstag. Nu har du gjort ditt. Andas ut över att det inte var värre. (Du har ju faktiskt inte förlorat några av dina befintliga pengar, glöm inte det, du har bara missat en inkomst.) Och glöm inte att vara tacksam för att du är i en position där du kan betrakta 180000 kr - en årsinkomst för många - som ett litet hack i kurvan.

Upp på hästen igen!

3 gillningar

Ställ ut säljoptioner på de nivåer som du sålde på. Då får du uppskattningsvis in 100 000 som plåster på såret.