MIn syster ber om hjälp men jag kan inte svara. Hon har konto på Avanza där hon har 126 000 i Länsförsäkringar Global indexnära på ett ISK.
Men av någon anledning har hon också 176 000 i samma fond - men den ligger alltså på ett AF-konto.
Hon undrar nu om hon borde sälja den fonden och lägga in pengarna i fonden som är på ISK?
Vi är båda mycket tacksamma för kommentarer.
Ring Avanzas kundservice och fråga om hon kan överföra pengarna till ISK utan att det kostar skatt.
Från AF-konto till ISK vet jag inte en jag vet att det kostar inget att överföra fonder från ett ISK till ett annat ISK.
Ring och fråga. Dom är glada hjälpa till. 
Det är inte möjligt.
Överföringen som görs i samband med flytten fungerar skatterättsligt som en försäljning. Detta betyder att du blir beskattad som om du hade sålt tillgångarna till ett pris motsvarande värdet vid överföringen. Värdet av det överförda sparandet betraktas samtidigt som en insättning som läggs till kapitalunderlaget vid beräkningen av årets schablonintäkt för ISK.
Här har du en räknare där ni kan testa om det är värt att byta till ISK (oftast är svaret “ja, byt”):
Som @emilv skriver: Kolla på räknaren och väg det mot när pengarna ska användas. Ser man till börsläget är det väl rimligt att åtminstone känslan talar för det då den faktiska skatten är lägre vid försäljning idag än den skulle varit för ett kvartal sedan.
Generellt är det nästan alltid lönsamt. Finns ett par specialfall då det inte är det.
Just eftersom det är samma fond så kan det vara lönsamt att ha kvar, för att veta om det blir faktiskt lönsamt i kronor (inte bara i statistiskt mening) behöver man tyvärr veta hur börsen ska gå i framtiden. Det går inte att veta. Så vi får göra statistiska antaganden.
Beroende på hur mycket vinst från inköp som gjorts så kan man använda olika beräkningarna för anskaffningsvärdet. Vid vinst över 400% minskar skatten i procent vid försäljning.
Jag hade inte orkat beskymra mig utan bara flyttat till ISK, sen betalat skatten för reavinsten nästa deklaration.
Avanza har en tjänst öppen på kontorstid så man kan flytta från AF till ISK utan att ligga utanför marknaden. Då säljer man egentligen inte utan det bara bokförs som det. Så reavinsten ska betalas nästa deklaration (redan i februari 2023 om kvarskatten blir större än 30k eller så får man betala lite ränta på kvarskatten).
Tack. Det blir nog bäst att sälja, betala skatt och ha alltihop i samma ISK. Ska meddela henne detta.
Men i vilka sammanhang tycker ni att man har användning för ett AF-konto egentligen?
Fast testade kalkylatorn ni länkade till, det såg ut som om det skulle bli mer pengar kvar på AF?
När förväntad avkastning är lägre än schablonbeloppet för ISK. Då är det lönsamt med AF. Eller när man håller värdepapper extremt länge.
Eller när man ska äga onoterade värdepapper, då kan man inte alltid ha dessa ISK då det saknas en värdering.
ISK är bara ett specialkonto där skatteverket antar en fix vinst i procent per år baserat på statslåneräntan. Sen får du betala vinstskatt (reavinstskatt) på den antagna vinsten, oavsett vad den faktiska vinsten/förlusten är.
Söker du tilldelning på en IPO med fler än ett konto och får full tilldelning, då är det bra med ett aktifondkonto om aktien stiger i värde.
Skulle du däremot bara få tilldelning på ett enda konto och det blir på ett AF i stället för ett ISK, då är det inte lika roligt. Talar av egen erfarenhet…
Men hur ska jag förstå kalkyatorn? Den högsta summan blir ju på AF?
Vad har du knappat in?
176 000 i fonden. Varav ca 72 000 orealiserad vinst. 5 års sparhorisont. Inget månadssparande. 7 % förväntad avkastning (det var förifyllt).
5 år är väldigt väldigt kort för 100% aktier. Brytgränsen för när ISK är lönsamt ligger mellan 9 och 10 år i det fallet. 10 år eller mer är lönsamt med ISK.
Dock är det väldigt vanskligt att räkna på genomsnittliga värden på det sättet när tiden är så kort och skillnaden är så liten. I verkligheten hänger svaret även på hur räntan utvecklas och hur nära 7% avkastning man faktiskt får med aktierna. Det spannet är väldigt stort sett på 10 års sikt. Ännu mycket större på 5 års sikt.
Tack!
Räntefonder tänkte jag också på - eftersom de inte brukar avkasta så värst mycket eller i alla fall inte gjort det på ett bra tag, borde man väl inte ha sådana i ett ISK? Har jag fattat det rätt?