Gamla aktier på AF-konto

Hej!

Ny på forumet men har tjuvläst under en längre tid.

Har själv sparat på ISK-konto ca 5år men upptäckte att jag hade en ca 150k i gamla stabila aktier (25 år minst) tänk ABB, Swedbank, Axfoods etc. på ett AF konto.

Vad ska jag göra med de gamla akterna? Det ger väl ett par tusenlappar i utdelning varje år, men eventuell värdeökning äts upp i schablonskatten. Ska jag sälja och flytta pengarna till ISK i stället?

Tack på förhand

Vänta du betalar väl inte schablonskatt på aktier på ett AF-konto?

Det beror lite på men inte på samma sätt som på ISK. Man kan skatta på vinsten vid försäljning enligt schablon, det kan vara lite fördelaktigt.

Fonder har däremot en schablon på 0,4 %.

Har du förluster att kvitta mot?

Ah, schablonskatten vid försäljning. Va lite trög. Medveten om skatten på fonder på af. Tja men den kommer man ju inte ifrån i detta läge. Man kan ju se om man har nån förlust att kvitta.

1 gillning

jag menade att det blir schablonskatt om jag säljer. Aktierna är så gamla att de flerdubblats i värde samt att inköpspriset är glömt.

Det är ju bara 24 % av värdeökningen som tas ut i schablonskatt så vad menar du med att den äts upp?

Det är precis det jag menar!

Om det är just dom aktierna du vill äga så låt dom ligga kvar på depån. Du slipper ju betala den årliga ISK skatten på beloppet. Vill du däremot sälja dem för attköpa andra aktier eller en fond då puttar du in det på ISK.

1 gillning

ISK är ju lika mycket (isch).

Du kan ju inte direkt påstå att 24% äter upp all värdeutveckling. Skatt kan du inte ducka ens i de flesta länder.

1 gillning

Schablonskatten äter i praktiken inte upp någon värdeökning – ökar aktierna i värde med X % får du exakt X % mer efter skatt när du säljer. Däremot gör kupongskatten det, men bara 6 % netto (30 % - 24 %), så direktavkastningen behöver vara kring 18 % årligen för att det ska vara värt att flytta aktierna till ISK med nuvarande ISK-skatt.

1 gillning

Så du behåller 76% av vinsten. Det låter ju ändå ganska bra, tycker jag. :smiley:

Hej,

Jag har hamnat i samma läge. Har en mindre del av mina aktier i AF, och det är gamla innehav (sedan 1994…).

Om du redan har mer än 300 000 kr i ISK så låt aktierna som finns i AF ligga kvar om du vill.

För mig är de aktierna jag har i AF bland mina första aktieköp, så det är lite nostalgi att ha kvar dem (och aktierna komplettera mina andra innehav bra).