Hej,
Jag har läst runt lite och verkar finnas lite blandade meningar kring detta.
Mina föräldrar har sedan lång tid tillbaka sparat pengar till mig i ett AF konto. Dessa aktier vill de nu överföra till mig. Den totala värdeökningen ligger på ca 150.000kr.
Är det bättre att jag behåller dessa aktier i AF och t.ex. om 10-15år skattar 30% på vinsten. Eller är det bättre att sälja av de direkt, flytta till ISK och återinvestera i samma aktier?
Om det är av intresse så är det ABB och Investor som det är investerat i.
Alternativ 1: Låta pengarna vara kvar i AF med 30% vinstskatt
Alternativ 2: Sälja av, skatta av, och återinvestera i samma fond via ISK.
Givet att det är samma fond(utveckling) så vinner du (som jag tolkar det) på Alternativ 2.
Slutsats: Trots initial skatt på 45 000 kr är ISK mer lönsamt i alla dessa tidsperspektiv. (Disclaimer: Dubbelkolla värderna i Excel innan du bestämmer dig, och tänk på att ISK-skatten varierar med statslåneräntan samt att verklig avkastning kommer variera år från år)
Det som är värt att botera är dock att du betalar skatt på ditt innehav med ISK. Så även om du går minus ett år så kostar det skatt. På ett AF så är det ju på faktisk vinnst.
Så vid perioder där börsen/aktierna backar så ser kalkylen annorlunda ut och det är ju fördelen med AF.
Sen så kommer du slippa skatt på dina första 150k från 1e jan 2025(ökas till första 300k 2026). Vilket också ger positiva fördelar till ISK över tid.
Tror det är bäst om du lägger in dina värden i en liten Excel-fil och labbar… Du får killgissa lite parametrar så som antal år du ska spara, hur din portfölj kommer gå i framden, hur ISK-skatten kommer förändras i framtiden. I detta snabb-exempel så ser det nästan kostnadsneutralt ut om man avrundar siffrorna lite grovt…
Stanna upp också och uppskatta dina föräldrars goda gärning. Därefter kan du slappna av lite och inse att AF vs ISK handlar om små marginaler (med en krydda av variabler bortom din kontroll) och att vilket beslut du än tar så har du fått en fantastisk språngbräda till ett sparande som kan gagna dig i livet.
Bjud dig själv och föräldrarna på en glass å fira.
Pengarna mår bra där de är nu. Finansiella beslut som inte är brådskande behöver sällan ske omgående.