Hej,
Pensionär sedan några år och har sedan länge mitt sparande uppdelat på både AF och ISK.
Största delen finns på AF 1.000.000kr och 400.000kr på ISK, sparandet är i dagsläget uppdelat på både fonder och aktier.
Har precis hittat hit och funderar på att strukturera om mitt sparande som för tillfället är uppdelat hos Avanza, LF och Swedbank. Tanken var att i ett första steg försöka samla allt på ett ställe för att få bättre överblick.
Sedan har jag under några år funderat på att sälja allt på mina AF konto och flytta över dem till ISK.
Försökte använda kalkylatorns som jag såg länkad, men min webbläsare vill inte öppna den “gamla” sidan.
Tänkte därför vända mig hit, vad finns det för fördelar för mig som pensionär att sälja av mina innehav på AF och därmed tvingas skatta 30%. Värt att nämna är att jag i dagsläget inte har några planer på att börja använda mina besparingar. Mitt önskemål är att försöka placera dem så smart som möjligt.
Läste också något om att om jag skulle sälja mitt innehav på AF så var det smartast att göra detta innan nyår för att slippa dubbelbeskattning? Kan någon förklara detta på ett enkelt sätt?
Tacksam för alla synpunkter, Mvh D