Ännu en tråd om AF till ISK

Hej,
Jag behöver lite input på ifall jag tänker rätt. Jag har en hela mitt innehav på en aktie som gått upp otroliga 54 000% på mitt AF-konto vilket gör att jag kommer upp i schablonmetoden. Tanken är att dessa pengar ska användas till en kontantinsats om 5-10 år vilket gör att jag inte ser det som en möjlighet att behålla dessa pengar för att senare möjligtvis kvitta mot en kapitalförlust. Jag har använt kalkylatorn och det verkar som att skillnaden mellan att behålla innehavet på AF-kontot och skatta 24% om ett par år enligt schablonmetoden kontra att sälja med 24% skatt idag och istället köpa upp innehavet på ett ISK är ganska så jämlika, tänker jag rätt? Ge mig gärna input!
Tack på förhand.

Det kommer vara mer fördelaktigt att behålla på AF om det bara är förväntad avkastning du tar i beaktande.

Om innehavet t.ex är C kronor och du räknar med r i årlig avkastning så kommer du om fem år kunna få ut (C(1+r)^5)\cdot 0.76 från din AF, medan om du säljer och köper igen på ISK och pga skatt sänker avkastningen med ungefär 1% i praktiken så får du ut (0.76\cdot C)(1+r-0.01)^5\cdot vilket är strikt mindre (skrivet i annan ordning för att tydliggöra att faktorn 0.76 verkar år 1 eller år 5, men att det inte blir någon skilnad. Enda skillnaden är schablonskatten)

3 gillningar