Flytt från AF till ISK?

Hej gott folk!

Har för tillfället en ”bortglömd” besparing på ett AF-konto som ligger på strax 195 000kr varav
115 000kr (143%) är avkastning. Allt ligger dessvärre i en enstaka fond (Swedbank Robur Kapitalinvest) och avgiften är just nu 1,35%. Är det värt att flytta över besparingen till ett ISK eller ska jag låta pengarna marinera? Vid flytt, finns det andra fonder som ni rekommenderar och i så fall vilka? Annan genuin fråga är om jag vid flytt bör sälja av fonden efter årsskiftet eller kvittar det?

Uppskattar verkligen all typ av rådgivning!

Behåller i AF gör man om man ser framför sig satt man kommer att få en fördel av skattetekniska skäl genom att inte ha några realisationsvinster löpande (dvs buy-and-hold) och/eller dra fördel av schablonbeskattning. Dock, din nuvarande avgift är större än skatt på schablonintäkt + avgift för billig fond, vilket gör att det inte kan bli fördelaktigt även på lång sikt via framtida schablonbeskattningsfördel.

Om du ska flytta in kapital är det skattetekniskt optimalt att göra det precis efter ett kvartalsskifte, men det är inte många kronor det handlar om (om du flyttar in kapitalet den sista dagen på ett kvartal får du fortfarande betala skatt för hela det kvartalet i onödan så att säga, till en kostnad av runt 0.25% av kapitalet i dagsläget)

1 gillning

Utöver ISK skatten som nämns i inlägget innan så bör du fundera på vilket år vinstskatten ska hamna på.
Säljer du innan årsskiftet hamnar den på 2024 annars blir det 2025 efter årsskiftet.

Om jag hade flyttat in i ISK så hade jag sålt slutet av december, och flyttat in i ISK snarast möjligt i januari.

Nackdelen med att flytta in i ISK är att du måste skatta för vinsten du har.

Kapitalinvest är en aktivt förvaltad fond med 60-80% globala aktier och 20-30% svenska.
Vill du ha något liknande så är det en passiv global indexfond du bör byta till, samt ha en viss andel i en svensk indexfond. Avgifterna bör vara så låga som möjligt. Exempelvis Robur Access Global A på 0,24% och Access Sverige A på 0,23% om du ska ha något från Swedbank.

Om börsen går dåligt är det bäst att sälja efter årsskiftet, annars bäst att sälja nu. Själv skulle jag sälja nu och stoppa in pengarna i en billig globalindexfond på ISK.

Tack för alla informativa svar! Blivit mycket lättare att veta hur man ska gå tillväga med sådana beslut. Tack ännu en gång!

Eloge till alla goda, konkreta och relevanta svar!