Flytta till Isk eller inte?

Hej
Min fru har en fond (ej Isk) Swedbank R allemansfond komplett värd ca 430 000.
Hur bör vi förvalta detta? Göra om till ISK eller ha kvar det i sin nuvarande form? Det sparas i dagsläget inget nytt till den fonden.
Vi vill såklart ha så hög värdeutveckling som möjligt på pengarna och planerar att börja spara där igen

1 gillning

Hade det handlat om en vettig fond skulle jag ha sagt att det beror på om ni haft nog värdeutveckling för schablonskatt än, men i det här fallet skulle jag säga att det enda rimliga alternativet är att sälja av fonden, stoppa in pengarna på ett ISK och köpa en fond med rimlig avgift.

Hmm HÖG avgift har den 1,26 procent . Fonden har avkastat brutto 12,5% senaste 10 åren och ca 10,5 % senaste 20 åren. Hyfsat bra.
Men alla vettiga fonder har gått bra den perioden. Ex vanliga Länsförsäkringar global index har ökat brutto nära 14% årligen senaste 10 åren.

Jag skulle sälja den och flytta till ISK. där betalar man mycket mindre skatt om man får Normal utveckling uppåt…
I långa längden bör aktiemarknaden ge ca 8% brutto årligen inkl antagen 2% inflation. Du får betala 30% på vinsten på allemansfonden när du säljer den om den stigit mindre än 4 ggr. Om den stigit mer sjunker skatten lite då man FÅR ta upp 20% av försäljningspriset som anskaffningskostnad.
ISK skatten är rimligen max 1 % årligen på kapitalet dvs klart mindre skatt löpande vid en normal utveckling framöver.