Sälja dyr AF-fond för flytt till ISK?

Hej!

Jag har sedan barnsben haft ett AF-konto där jag har en dyr fond (SEB Sverige expanderad, 1,26% avgift). Funderar på att sälja fonden och köpa en billigare fond på ISK-konto. Jag har sedan innan ganska stora belopp på ISK så en flytt av pengarna dit skulle beskattas med en dryg procent enligt dagens regler. Är medveten om att fonden är dyr och att det finns en hel del att tjäna på en flytt men samtidigt känns det som att det kommer gå jämt upp med ISK-skatten, som ju motsvarar samma procent som fonden “är för dyr” så att säga. Tänker särskilt om marknaden går trögare/ner framöver, då ju ISK beskattas oavsett. Hur hade ni gjort? Är det en nobrainer att flytta pengarna? Fondens värde uppgår till knappt 600 000 kr.

Glöm inte heller att du behöver betala vinstskatt när du säljer fonden. Jag antar att du har en hel del vinst då du har haft den såpass länge.

Så är det, blir runt 150 000 kr i skatt. Men den smällen kommer ju förr eller senare oavsett :slight_smile:

Frågan är således om du vill ge bort 1.26% om året till en bank, eller 1% till staten.

1 gillning

Haha så kan man ju se på det absolut! Lär väl behöva ge bort runt 0,2% till en bank oavsett är jag rädd.

Kolla upp om du har möjlighet att använda schablonmetoden om du säljer AF, blir iaf lite mindre skatt vanligtvis.

2 gillningar