Skatt på aktier

Sålt aktier för 150000
Vet ej ingångsvärden. Skatt?
Kan jag uppskatta? Kan ha varit runt 70-80000
Kan jag sätta in pengar på skattekontot?
Så sköter Skatteverket resten?
Då behöver jag inga blanketter?
Finns det andra sätt/möjligheter?
Lennart

Använd schablonmetoden.

Du skriver anskaffningspriset som 20% av försäljningspriset.

Om du säljer för 150000 blir alltså anskaffningskostnaden 30000. Vinsten blir 120000 och skatten alltså 36000.

2 gillningar

Du får en K4 del av din elektroniska deklaration nästa år. Inte svårt att fylla i.

Där kommer det att stå namnet på de aktierna du sålt, och hur mycket du fått vid försäljningen av varje aktie.

Du fyller i anskaffningsvärdet för vardera. Om du inte har anskaffningsvärdet så får du ta 0.2 * försäljningsvärdet och fylla i det.

Det kan vara värt att leta efter anskaffningsvärdet så du inte betalar för mycket i skatt. Kolla bland gamla papper. Kolla på banken där de varit - kanske det ligger kvar noter på köpet digitalt? Eller ring banken och kolla om de har noter på köpet längre tillbaka än vad som ligger digitalt i din webb-bank?

Lycka till :slight_smile:

Det var ju därför ISK kom kom till. “Vanligt folk” skulle slippa problem att deklarera aktieförsäljningar.

2 gillningar

Beror på om du hade dina sålda aktier på ett ISK-konto eller på depå.
Hade du dem på ett isk-konto så behöver du inte göra någonting utan alla uppgifter kommer finnas förtryckta på deklarationen.

Hade du aktierna på en depå så kommer du behöva fylla i K4-blanketten som du får tillsammans med deklarationen.

Hos Avanza kan du få din K4-blankett skapad och där finns anskaffningsvärdet med.
Dock vet jag inte om det fungerar om man tex flyttat aktier från annat ställe eller ägt aktierna länge.

1 gillning

Detta ämne stängdes automatiskt 14 dagar efter det senaste svaret. Nya svar är ej längre tillåtna.