Hur deklarera man försäljning av aktier 2024?

Hej, Jag blir tilldelad köpt aktier varje år via det företag jag jobbar hos. Institutet som skötte aktierna har sålt dem eftersom jag gick i pension.Nu fick jag pengarna på kontot och har ingen aning hur ska jag deklarera?

1. Jag vet hur många aktier det handlar om.
  2. Jag vet hur mycket pengar jag fick när de var sålda.
  3. Vet inte hur var omkostnader för aktieköp under ett antal år.
  4. Fick info att man få använda K4 blankett.
  5. Är det bara trycka på knappen på K4 blankett och godkänna eller?

Tacksam för hjälpen .

Har du blivit tilldelad aktier varje år och ska deklarera försäljningen på K4 så har du med största sannolikhet redan skattat dem som tjänst när du fick dem. Dvs de har inte gått in i en vinstandelsstiftelse och ackumulerats där.

Har du sparat dina lönspecifikationer från månaden du fick aktierna så borde där framgå inköpsvärdet som du betalar skatt på.

Har du fått aktier till ett värde av 200 kr så har 200 kr lagts ovan på din tjänsteinkomst och beskattats på en egen rad med ca 100kr. Säljer du den idag för 300 kr så ska du deklarera en vinst på K4 på 100kr, dvs 30kr i skatt.

Du behöver räkna ut ditt anskaffningsvärde för att inte betala för mycket skatt. Har du inget anskaffningsvärde så räknar schablonmetoden ut att 80 % är vinst.

Men mitt råd är att fråga löneavdelningen eller HR om historiska anskaffningsvärden om du inte kan lista ut det med sparade lönespecifikationer.

Tack för svaret.
Aktierna var köpta med avdrag från lönen under ett antal år. Som du sa i K4 står redan antal sålda aktier samt hur mycket fick man för dem. Men det fanns inga anskaffningsvärde.När jag klickade på pilen dök upp ett anskaffningsvärde som var beräknad som du sa enligt shablonmetoden. Är shablonmetoden rätt eller betalar man mer skatt i onödan?.

Tackar för din feedback.

Det beror på vilket som är högst. Du kan välja sant anskaffningsvärde eller schablon helt fritt.

Det som är mest gynsamt för dig är det som är högst (ger lägst vinst som beskattas).

Tack igen för din feedback. Jag får som du sa jämföra båda först. Problemet är att jag får jaga det faktiska anskafningsvärde på något sätt.
Tack så mycket för hjälpen.

Eftersom du köpt dem genom löneavdrag så är löneavdraget = anskaffningsvärdet. Löneavdelning alt HR borde kunna hjälpa dig om du inte sparat de gamla lönespecifikationerna

1 gillning