Vad blir mitt omkostnadsbelopp?

Jag har en aktiepost som är en investering som jag gjorde långt innan bolaget landade på börsen och jag minns inte de exakta omkostnaderna för posten då det är en kombination av direktinvestering och optioner. Allt väl, när jag sålde av från denna post den första gången använde jag då schablonmetoden.

Men nu har jag sålt av och köpt tillbaks delar av posten i ett par omgångar och då är ju inte mitt inköpsvärde på delar av posten okänd längre.

Så hur deklarerar jag då min omkostnad för den försäljning som jag gjort i år?

När jag kontaktade skatteverket så fick jag ett svar att man kan inte kombinera schablonmetoden med genomsnittsmetoden utan att jag istället skulle använda mig av försiktighetsprincipen.

Men jag vet inte om jag blivit så mycket klokare av det. Tilläggas skall också att då kursen både gått upp och ner så skulle jag säga att schablonmetoden rakt av på hela posten på all försäljning jag gjort i år skulle ge en skev bild av hur stor vinst jag gjort så det är inte till min fördel att använda den vid alla försäljning.

Så hur skall jag tänka så att jag betalar in en rättvis skatt i februari utifrån min försäljning 2021?

Jag är ingen skattejurist, men som jag tolkar det har du tre val:

1. Schablonmetoden på allt
  2. Leta reda på gamla gamla papper och räkna ut ditt faktiska anförskaffningsvärde.
  3. Jag visste inte att det fanns ett tredje alternativ, men jag tolkar skatteverkets förslag med försiktighetsprincipen som att dra till med ett tillräckligt litet inköpsvärde på dina ursprungliga aktier så att ingen kan tro att du fått dem ännu billigare. T ex 0 kr/aktie

Fast blir det inte lite märkligt/felaktigt om man tänker att man säljer och sedan köper tillbaks samma aktie ett par gånger. Kanske med förlust eller liten vinst. Att då skatta på dessa transaktion som med schablonmetoden blir väl en otroligt dålig affär?

Om man hela tiden säljer och köper tillbaks samma antal aktier så tänker man ju lätt att dessa skulle kunna deklareras helt själva, dvs det spelar ingen roll att de ingår i en större post som köptes för länge länge sedan?

kan man tänka, men så tänker inte Skatteverket och det är de som måste godkänna din deklaration.