Har varit med i ett aktiesparprogam på jobbet ett tag. En andel av lönen sätts av varje månad som det köps aktier för. Stannar man kvar på jobbet och behåller aktierna får man bonusaktier efter ett tag, som man förmånsbeskattas för.
För att inte ha för mycket aktier i företaget jag har köpt och sålt en del av aktierna om vart annat. Försäljningarna har jag skattat för genom att räkna ut mitt omkostnadsbelopp tidigare. Men nu har aktiekursen stigit kraftigt senaste åren och jag gjort en vinst som leder till att mitt omkostnadsbelopp numera är negativt. Så nu är det mer fördelaktigt att deklarera med schablonmetoden för mig.
Min fråga är om jag på något sätt kan nollställa mitt omkostnadsbelopp? Aktier jag köper idag kommer fortfarande få väldigt lågt omkostnadsbelopp när jag säljer dom pga de vinster jag gjort tidigare. Jag kommer behöva skatta på dom ganska mycket även om kursen ligger kvar på nuvarande nivå eller till och med sjunker.
Om jag säljer alla aktier, kan jag sedan direkt påbörja en ny omkostnadsberäkning? eller måste jag vänta över ett årsskifte eller liknande?
Jag har alltså köpt och sålt samma aktie ett flertal gånger. Omkostnadsbeloppet räknar jag enligt genomsnittsmetoden från skatteverkets sida Räkna ut omkostnadsbelopp | Skatteverket
…För att kunna använda genomsnittsmetoden behöver du alla avräkningsnotor från dina köp och försäljningar. …
I ett kalkylark har jag summerat alla köp och försäljningar. Eftersom kursen stigit kraftigt under tiden har jag sålt aktier med god vinst. Totalt har jag sålt för mer pengar än vad jag betalat totalt för inköpen. Omkostnadsbeloppet blir därför negativt och jag har fortfarande en del aktier kvar i väntan på bonus för dom.
Frågan är om jag kan rensa mitt kalkylark direkt (nollställa mitt Omkostnadsbelopp) om jag säljer alla aktier jag äger? eller om jag måste vänta tills nytt år/deklaration eller liknande.
Du har missförstått. Ditt omkostnadsbelopp kan inte bli negativt. Det påverkas inte alls av vilket pris du säljer aktierna till. Säljer du 10% av dina aktier så kan man tänka att 10% av omkostnadsbelopet används så det blir samma värde kvar för kvarvarande.
Ex:
Köp 100 à 10kr/st OmkB: 10kr/st
Köp 100 à 20kr/st OmkB: 15k/st (underlag 3000kr för 200 aktier)
Säljer 100 à 70kr/st OmkB: fortfarande 15kr/st men nu underlag 1500kr för 100st
Jag inser nu att jag räknat fel och kommer inte behöva betala lika mycket skatt som jag trodde. Men känner mig samtidigt lite mindre sexig av någon anledning