Deklarera valutaväxling?

I höstas tog jag ut mina pengar från Interactive Brokers. För att kunna göra det var jag tvungen att först växla dem från USD till SEK. Behöver jag deklarera den här valutaväxlingen? Den var inte förifylld i min deklaration, men står listad under Trades i min activity statement från IB - det är därför jag började fundera på om jag behöver deklarera den.

Tack på förhand

Ja, om du ska följa reglerna så ska du deklarera uppkomna valutavinster, då det inte handlar om resevaluta.

Exempel på skatteverket Beskattning av tillgång mot ersättning i utländsk valuta | Rättslig vägledning | Skatteverket

Hur många som faktiskt orkar göra detta, då det kan bli ganska trixigt om man har flera affärer då varje avslut (oavsett om du växlar eller inte) räknas som en valutaväxling, är dock en annan sak.

Tack för ditt svar!
Fast jag har väl egentligen inte gjort varken förlust eller vinst, det är det som gör att jag blir tveksam. Jag växlade in 480 USD och fick tillbaka 4600 SEK - på en höft, som jag sedan tog ut. End of story.

Om du vet att du inte tjänat något (dvs att kursen var ungefär samma när du växlade in 480USD som när du tog ut 4600) så finns det ingen anledning att krångla. Det värsta som kan hända (som inte kommer hända) är att du blir tvungen att betala vinstskatten + tillägg på 40%, och om det handlar om fåtal kronor så är det ju inte värt mödan.

1 gillning