Hej,
Jag har sedan ett ta tillbaka ett Revolut-kort. I senaste avsnittet pratades det även lite om just detta kort.
En av styrkorna i kortet är att du kan ha kontanterna i andra valutor än SEK, och på ett väldigt billigt sätt växla mellan olika valutor. Om jag förstod det rätt så var det just för att diversifiera sig från SEK som kortet nämndes i avsnittet.
Om jag inte missminner mig så är i princip all handel med valutor tvungen att deklareras på K4-blankett. Så, i princip, växlar du över 5000kr till euro, och några dagar senare växlar tillbaka och då råkar få 5200kr pga kronans försvagning (motsvarar 4%, något vi faktiskt sett större svängningar på senaste veckan). Ja, då har du gjort en vinst på 200kr och denna ska deklareras.
Saxat direkt från skatteverkets hemsida:
Vid avyttring av utländsk valuta och av fordringar i utländsk valuta ska kapitalvinstbeskattning ske. Bestämmelserna omfattar alla typer av fordringar, till exempel obligationer, förlagsbevis, inlåningskonton i utländsk bank (bankböcker), privata skuldebrev/reverser samt sedlar och mynt i utländsk valuta.
Som jag ser det bör det alltså omfatta både när jag eventuellt skulle växla fram och tillbaka mellan t.ex. SEK och EUR, men också om jag först växlar in till EUR, som jag senare “köper” för med kreditkortet då man de facto i det läget först växlar över till SEK (och därmed orsaker en valutavinst/förlust).
Den ökade administrationen för att deklarera ovanstående med uträkning av genomsnittligt anskaffningsvärde och så vidare överstiger vida vinsten med att diversifiera sig bort från SEK vid vardagsbelopp.
Vad som talar emot att det borde bli så krångligt är ju att du inte behöver göra så om du år till exempelvis Forex och växlar in till EUR för din semester i europa, kommer tillbaka och har lite ospenderade EUR över som du växlar tillbaka till SEK och eventuellt gör en valutavinst. Inte en kotte gör det, och behöver heller så inte göra, då just resevaluta är ett undantag “av praktiska skäl”.
Av praktiska skäl har resevaluta och liknande undantagits från beskattning. Undantaget omfattar även resecheckar. En kursvinst eller en kursförlust på utländsk valuta som är avsedd för den skattskyldiges personliga levnadskostnader under tillfällig vistelse i utlandet är därför varken skattepliktig eller avdragsgill[...]
Det är avsikten med innehavet som avgör om kapitalvinsten är skattepliktig eller om kapitalförlusten är avdragsgill. Det innebär att även återväxling vid hemkomsten av resevaluta som blivit över efter resan inte ska beskattas, eftersom valutan förvärvats i avsikt att användas för personliga levnadskostnader under utlandsresan.https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.4/2817.html#h-Undantag-resevaluta
Vågar någon sig på vad det skulle räknas som att ha en eller två månadslöner i utländsk valuta i preppingsyfte som nändes i avsnitt 112, eller för den delen bara som skydd mot svenska politiker och riksbank ovilja/oförmåga att försvara kronkursen? Borde jag anteckna varenda gång jag fyller på mitt EUR eller USD-konto med både belopp och växlingskurs, och göra samma sak för varje inköp under året, och fylla på en mega-lång K4 och lämna in den i fysisk form i ren protest?
Generellt så är ju inställningen från politikers håll att precis allt som går att beskatta ska beskattas, så även på inflation som jag vet att Jan nämnt i ett tidigare avsnitt.
… eller har jag bara överanalyserat situationen med Revolut (eller för den delen andra liknande tjänster)?