Hjälp att fylla i en K4-blankett Avdelning C

Hej allihopa, är det någon som kan hjälpa mig med att fylla en K4 blankett avdelning C. Den handlar om valuta. Jag har försökt att läsa lite om det Och kolla upp på Youtube Men jag har inte hittat något som jag kunde hjälpa mig. Jag förstod inte riktigt hur man gör är jag tacksam om någon kan hjälpa till.

1 gillning

Du behöver ha ett underlag med alla transaktioner uppställda på ett tydligt sätt. Där sammanfattar du alla transaktioner med vinst respektive förlust per valuta. Båda dessa ska in på varsin rad på K4-blanketten.

Du kommer knappast att hitta någon som gör detta åt dig utan att (hypotetiskt) betala för det. Om du har problem att hantera detta ska du inte hålla på med det hela alls.

Kolla t.ex. med mindeklaration.se

1 gillning

Det är varje försäljning som ska in på blanketten. En rad per försäljning. Byten räknas också som försäljning, vilket kan vara lätt att missa ifall man byter mellan olika valutor.

Det du behöver samla ihop för att kunna fylla i blanketten är ordernotan för varje köp och varje försäljning. Dessutom behöver du känna till valutakursen den dagen som du köpte och sålde eftersom alla transaktionerna ska räknas om till SEK.

Köpnotorna behöver du för att kunna räkna ut ditt omkostnadsbelopp. Det är genomsnittsmetoden som gäller.

Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som är bra på multiplikation och procent. Det är inte svårt egentligen men det tar tid.

Man behöver inte fylla i så. Jag har fyllt i Trine-transaktioner och där sammanfattades allt på ett mindre antal rader. Det hade krävts en mycket omfattande blankett för att få plats med flera sidor med mindre transaktioner.

Har du ett exempel på hur Trine föreslår redovisning, som vad jag förstått är på inrådan från skatteverket. Mer specifikt hur valutakurs hanteras om det är ett stort antal transaktioner på olika datum

1 gillning

Det räknas samman med medelvärden för vinster och förluster per valuta.

Beräkning med riksbankens publicerade årsmedelvärde på valutakurs, eller dagskurs som sedan bara förenklas i redovisning så viktade medelvärdet visas?

Det är ett framräknat viktat medelvärde av de faktiska växelkurserna för alla transaktioner.

Okej, men om man räknar för hand så behöver man ändå varje försäljning som delsteg.