Hur deklarerar man tusentals kryptotransaktioner?

Nej. Däremot kan man få anstånd i upp till tre månader, men tror det blir svårt för trådskaparen.

1 gillning

Exakt, de börjar med att inte ge dig skattetillägg och baserat på om åklagaren beslutar att processa eller inte så får du skattetillägg. Skulle åklagaren inte vilja processa fallet, så kommer du garanterat få 40%

Najs, tidsfråga innan det händer fler. Finns kids som kör bottar vilka gör några hundratusentals småtrades om dagen och totalt sett ligger de på ±0 i vinst, men har ruinerat sig själv rent skattemässigt. Bra regler :+1:

Hämta all data och alla loggar du kan från börser du använt. Hämta all data från diverse kedjor du använt.

Testa koinly eller divly. Gå genom allt manuellt.

Alternativt ta hjälp av typ https://www.monetax.se/

har inte använt dem själv, men funderar pga jag har kvar lite gammalt groll som ja… nä… man vill inte vara oense med Skratteverket.

1 gillning

Precis. Det är många som tror man får kvitta 100% och bara betala skatt om man totalt har en nettovinst. Men eftersom man endast får kvitta 70% av förlusterna kan det bli skatt även om man inte har vinst.

Du får lämna in rättade deklarationer. Har själv rättat deklarationer. Så du ska rätta deklarationen som lämnade in 2024 och 2025.

Lev jäkligt snålt. Spara alla pengar. Du kan inte avbetala skatteskuld men du kan avbetala blankolån så kan ju gå att ordna pengar den vägen om det krisar. Så är ju något att bedöma. Sluta spekulera med krypto. Hoppas 4:e kvartalet i år 2025 blir bra och sälj allt då och ta förlusten.

Hej! Råkade hitta in här. Tänkte ge en kort summering. Jag vann ärendet i brotts-domstol, jag blev därmed frikänd på alla åtalspunkter. Det var det viktigaste eftersom jag annars hade suttit i fängelse idag. Men jag förlorade i förvaltningsdomstolarna (skatte-ärendet) och fick därmed skatteskulder på ca 10 miljoner. Utöver det så kunde jag inte betala tillbaka de privata bank-lån jag tog för att betala skatt 2018-2019. Det var även dessa år jag sålde av mina sista bitcoin vilka också gick till att betala skatt. Totalt landade det på ca 12-15 miljoner skatt vilket var ca 300% av min faktiska vinst. Jag kommer sitta hos kronofogden många år till. Även om jag förr eller senare blir beviljad skuldsanering så är det ytterligare 5 år från det tills jag blir helt skuld-fri. Men livet som skuldsatt är hanterbart även om det ställer till en hel del problem. Jag har ett stort intresse för AI och programmering som jag ägnar min tid åt numera. Krypto och bitcoin har jag lagt bakom mig.

5 gillningar

Det skv gör / gjorde i mitt fall är att man först låter en brottsåklagare utreda huruvida man vill väcka en åtalad från ett skattebrottsperspektiv. Under den tiden ger SKV inget utlåtande - om åklagaren tackar nej (vilket hände i mitt fall) ger skv dig 40% skattetillägg.

De år jag haft fler än enstaka kryptotransaktioner har jag använt divly för att hjälpa till med underlag till deklarationen.
Man kopplar sina användarkonton från olika kryptobörser till dem så hämtar de alla transaktioner och genererar ett förslag på K4. Om man spenderat krypto så lägger man även in plånboksadresserna man spenderat från sen får man markera vilka transaktioner som är konsumtion och fylla i fiat värdet av det du köpt. Tjänsten ska även kunna hantera handel mellan olika kryptovalutor inte bara bitcoin ↔ fiat men jag har dock inte testat det själv.