Krypto till plånbok utan att skatteverket bryr sig

Hej. Har nyligen börjat med en sak där jag får betalt i kryptovaluta för mitt arbete. Har än så länge bara tagit ut några tusen kronor till mitt privata konto, men nu börjar det komma upp i några tusen dollar. Helt ärligt är det lite sketch och kan inte svara på om det är lagligt eller inte.
Hursomhelst så är det lätttjänta pengar och så länge jag får betalt vill jag fortsätta, men hur ska jag kunna plocka ut detta till mitt privata konto utan att skatteverket höjer på ögonbrynen? Jag har inga problem med att betala skatt på det jag plockar ut. Men det lär ju vara uppseendeväckande om man plockar ut tiotusentals kronor då och då.

Enkla svaret är: Ring skatteverket och fråga.

Det som först kommer behöva avklaras är vad för verksamhet det är du bedriver, är det hobbyverksamhet, näringsverksamhet etc. Beskattningen kommer bero på vad för intjäning det är. Spelar inte så stor roll om det är betalning i krypto eller annat.

1 gillning

Byt ut krypto mot swish-betalning i ditt inlägg och fundera över om det låter som svartjobb eller inte.

Som påpekat innan, ring skatteverket och fråga.

Är du nolltaxerare, sjukpensionär och/eller lite halvkriminell? Då kan du utan problem få in 1800 swishar på totalt strax över 2 miljoner kronor och bygga upp en whiskey- och fordonssamling utan att vare sig banken eller Skatteverket höjer på ögonbrynen. Är du en vanlig Svensson däremot med en vit inkomst utöver detta du håller på med är det bara att glömma att föra över något till en svensk bank.

2 gillningar

Konsumera det i krypto istället, ex via Bitrefill där du kan köpa presentkort och/eller ansöka om ett betalkort som fylls på med krypto.

Om du inte har problem med att betala skatt förstår jag inte problemet? Struntsamma HUR du får betalt.