Ett alternativ till att köpa fiat-valuta kan ju vara att köpa presentkort för bitcoin.
Då slipper du besvära svenska banker med pengar.
Glöm inte att du fortfarande måste skatta för vinsten. Skattemässigt är det som om du växlar bitcoins till kronor vid det tillfälle du köper presentkortet.
Jag har ~25 tkr i olika små kryptovalutor som jag tänkte använda för att betala av ett lån.
Pengarna ligger just nu som EUR i kraken, men vad är bästa sättet att föra över pengarna så att jag t.ex. kan betala via bankgiro? Alla svenska storbanker verkar vara extremt paranoida kring krypto och vad jag förstått är det inte ovanligt att de bannar folk (stänger ner deras konton; vad jag förstått så låses ofta pengarna i månader eller t.om. åratal också) över en enda överföring till/från en kryptobörs likt kraken.
Jag har för mig att någon avlägsen bekant till mig förde över från till revolut, och sedan tog ut pengarna som kontanter från en bankomat (!) som hen sedan betalade med i matvarubutiker tills pengarna tog slut. Vad jag förstår kan man numer koppla revolut till apple pay (som jag sen köper saker för i butiker som stödjer apple pay), känns ju som en halvsmidig lösning ändå? Helst vill jag ju ha pengarna på ett vanligt bankkonto, men jag är rädd att gör jag en internationell överföring från revolut till svenskt bankkonto så börjar de nysta och då kanske man blir bannad då också.
Finns det kanske några billiga eller gratis svenska debit- eller kreditkort som tillåter överföring från Kraken? (Kraken stödjer SEPA- och SWIFT-överföringar).
Du kan skapa ett konto hos någon modernare utländsk bank.
Tex Revolut eller N24. Skicka dit först, sen till en svensk bank.
Om du vill kan du skaffa ett betalkort hos Revolut och använda pengarna där, så slipper du stötta fientliga svenska banker. Du kan växla till svenska kronor där, du kommer troligtvis få bättre växlings avgifter än hos svenska banker.
Glöm inte att du behöver betala ev vinstskatt oavsett om du överför pengarna till Sverige.
De är lite roliga på Avanza. Om man sysslar med krypto ska man bli avstängd snabbare än kvickt, men här gör de reklam för att man kan se Bitcoin- och Ethereum-kursen på deras plattform:
Vi får titta på kursen, vi får köpa certifikat, men inte riktiga bitcoins för då är du en skurk och inte välkommen längre.
“Nyheten” du länkar till är över 7 år gammal. Man plockade bort funktionen ganska snabbt eftersom det var så få som använde den.
Däremot är det ju dubbelmoral av Avanza att erbjuda handel med krypto-certifikat men inte acceptera att man sätter in pengar som man tjänat på krypto-handel.
Avanza kommer inte stänga av ditt konto för att du handlar med krypto men man accepterar inte insättningar från utlandet som kommer från krypto.