Jag vill föra några tusenlappar till en lämplig kryptobörs men vill inte att min vanliga gammelbank ska kunna få reda på det. (Vill inte riskera avstängning.)
Att ta ut pengar är inte aktuellt.
Tips?
Jag vill föra några tusenlappar till en lämplig kryptobörs men vill inte att min vanliga gammelbank ska kunna få reda på det. (Vill inte riskera avstängning.)
Att ta ut pengar är inte aktuellt.
Tips?
Jag som är nybörjare har använt Trijo som är svensk.
Beroende på vad ditt mål är så kan du köpa certifikat på Avanza. Detta ger dig möjlighet till exponering mot krypto men det ger dig inte möjlighet att delta i DeFi t.ex. då du inte få tillgång till de underliggande tokens.
Själv använder jag N26 för att köpa på Coinbase och sen överför till min Ledger. Kom ihåg att ”not your keys, not your coins”
Hej,
Som skrivs ovan så är det inte så dumt med certifikat. Dem kan du ha på ett ISK så ”slipper” du reavinstskatt på ett lagligt sätt. Du har naturligtvis en motpartsrisk i certifikatutgivaren, men om du tänkt dig Coinbase eller liknande onlinebörs så har du ju det ändå. Som skrivet ovan ”not your keys…”
Mvh
F
Jag skickar pengar från revolut. och från min bank till komplett sen betalla kort till revolut
Handelsbanken till Crypto.com funkar finfint både in och ut.
Annars kan man köpa certifikat med exponering mot bl.a. btc, eth, sol, dot, uni, ada, som tidigare nämndes
Tror inte någon bank stänger dig för du köper bitcoin, har det hänt innan i Sverige?
Jag har just nu inga crypto men använde innan bitstamp.
Betalade 80000kr extra i skatt förra året.
Om bitcoin går ner till ca 15000usd så köper jag 1 bitcoin och håller på den till efter halveringen(tror på stark uppgång vid halveringen)
Lycka till
Läste nyligen om ett gäng svenska banker som inte tillåter överföringar till legitima plattformar som t.ex coinbase och kraken.
Swedbank gör det.
Tack så mycket för svaren.
Målet är att kunna flytta coins till en “cold storage”-plånbok för att helt slippa motpartsrisken. Tanken där är väl att de ska vara där under säg tio år eller så.
Men första steget är att köpa Bitcoin på en kryptobörs.
Och jag har Avanza-certifikat men där har man flera risker som valutarisk och motpartsrisken och säkert fler.
Tror ni Komplett bank bryr sig om att man skickar pengar till Trijo? Där är det bara köpa skicka coins var man vill, eller?
Hoppas Trijo stödjer vanlig banköverföring.
Tyvärr är det SEPA som gäller till Trijo. Men de har också nån lösning med swish, men det kostar extra.
Själv har jag börjat använda Revolut som mellanhand och sedan kan jag köpa krypto på Kraken. Har samma problem som dig att banken inte vill att jag handlar krypto, även om jag bara har skickat pengar till Trijo tidigare.
Min sparbank hotar med att begränsa utlandbetalningar, kort och swish om jag utför “oönskade transaktioner” dvs köp av kryptovalutor, eller virtuella valutor som de kallar det.
Länsförsäkringar gör också det.
Nu använder jag Nordea istället, som var den enda(!) bank jag pratade med som inte sa nej, och då kontaktade jag ett antal…
Rekommenderar Trijo, har varit kund i ett år nu. Deras autopilot är prisvärd med bara 1% avgift. Så jag köper lite Bitcoin varje dag för att få en jämnare kurs.
Därefter skickar jag periodvis ut mina bitcoin till min cold storage.
Personligen skickar jag euro till Trijo via SEPAöverföring från Revolut, och fyller på kontot hos Revolut via mitt kreditkort från Komplett.
Den enda nackdelen jag ser här är att jag måste verifiera hos Trijo med BankID på att jag äger adressen som jag skickar mina Bitcoin till.
Det är väldigt vanligt att banker hindrar en från att skicka pengar till företag som handlar med kryptovalutor, eller stänger av kunder som har gjort det.
Jag har sparbanken skåne och inga problem att köpa/sälja crypto valutor via Bitstamp
Jag skapade ett Revolutkonto för att föra över svenska kronor till och växla till USD på. Detta i det syfte du beskriver: svenska banker har varit skeptiska till direkta transfereringar till kryptobörser.
Sedan överförde jag USD till Binance, som har bra avgifter och plattform för krypto. Där köpte jag sedan kryptocoins.
Därefter förde jag över till cold storage med en Ledger. Fungerade bra, även om det var många steg och tog lite tid.
Men att skicka pengar till Trijo har blivit lite billigare (0% istället för 1.5% innan om jag minns rätt) för icke-SEPA överföringar iaf:
Problemet är väl att banken kommer se detta då det är en banköverföring.
Tack, Länsförsäkringar stoppar kortköpen och överföringar till- och från cryptositer.
2020 använde jag SAS Mastercard för köp hos Binance. Nu vill jag väcka denna tråd för tips vad som funkar 2023. Jag har swedbank, och skulle inte vilja göra det direkt därifrån utifrån det man har hört.
Som skrevs tidigare så är ju Trijo trevliga. Man kan sätta in pengar med Trustly från tex Länsförsäkringar.
Annars kan det vara bra att starta ett konto hos Revolut. Skicka pengarna dit, sen kan man överföra med Instant SEPA.
Att köpa med Mastercard mm brukar ge ganska höga avgifter.