Kryptovaluta via Lunar Bank?

Någon som vet om Lunar Bank med dess “Lunarkort” accepterar köp av kryptovaluta dvs Bitcoin? Jag har själv aldrig varken köpt eller ägt tillstymmelsen till någon kryptovaluta, men tänkte testköpa för ett eller ett par tusenlappar framöver några gånger.

Jag har läst på olika forum att nästan ALLA svenska banker NOBBAR köp av kryptovaluta via sina bankkonton/bankkort. Den enda bank som tydligen fortfarande gör det tycks vara Handelsbanken. Så frågan är hur Lunar bank gör? Godkänner Lunar Bank köp av kryptovaluta?

Kanske inte samma sak, men har du tittat på denna tråd? Aldrig vart lättare och köpa krypto via Lunar?. Lunar Block kan man läsa mer om här: Köp kryptovaluta med Lunar Block — Lunar

Se till att föra över dem till en privat plånbok direkt efter köp

Tack för era svar!

Jag uttryckte mig lite oklart. Vad jag vill göra är att köpa Bitcoin (BTC) för kanske en tusenlapp eller möjligtvis upp till 10K kronor. Överföra pengarna från mitt ordinarie bankkonto i Skandiabanken eller Handelsbanken till kontot i Lunar Bank och sedan få mina Bitcoins direktinsatta på min hardware wallet (Trezor eller/och Ledger). Mina köpta Bitcoins ska alltså INTE mellanlanda på någon software wallet utan raka vägen in på den BTC adress jag anger!

Det var min fråga om någon känner till om Lunar Bank erbjuder detta?

Varför jag vill göra detta/dessa köp? :smiley:

Jag köpte en Trezor hardware wallet direkt från Trezor i Prag, Tjeckien för många år sedan och har även köpt några begagnade Ledger Nano S på Tradera under årens lopp. Mjukvaran som resp tillverkare har för uppdateringar av de två hårdvaruplånböckerna meddelar att de är “äkta” och att det inte är något “skumt” med dom. Men jag vill gärna föra över några tusen (SEK) för att kolla så inte pengarna bara “försvinner” spårlöst.
Är det så att slaktaren i Moskva (Joe Bidens ordval) även tänker utsätta Sverige för samma sak som han just nu utsätter Ukraina för så lär väl varken svenska banker, Riksbanken eller den svenska kronan vara nämnvärt mycket värd. Vid det laget har jag garanterat lämnat landet bakom mig med större delen av min finansiella förmögenhet i Bitcoin på några hardware wallets och befinner mig i en helt annan del av världen där med stor sannolikhet inte Puttes “nukes” kan skada mig och min familj. :smile:

Så jag ska alltså inte “investera” i Bitcoin utan enbart “rädda” en del av min förmögenhet om det mest extrema läge skulle uppstå mellan Ryssland och Sverige.

Det är ENBART banköverföring eller bankkort/kreditkort som är aktuellt för mig. Äger inte ens en smartphone och har heller följaktligen inget MOBILT BankID! Jag är PC användare.

Vad jag förstått från Lunar så måste du kontakta dem och be dem skicka valutan till vald adress.

Annars kan du enkelt:

1. Göra ett konto på kraken
  2. Föra över pengar via SEPA-betalning
  3. Köpa krypto
  4. Skicka dem till vald adress

Inte alltid “enkelt” med Svenska banker :slight_smile:

Det är enkelt ifall du undviker hyckarbanker.

SHB funkar bra. Revolut och Lunar lär funka bra, men har ej själv testat.

Jag vill upplysa dig om att du med största sannolikhet omfattas av totalförsvarsplikt.

Bakåtsträvare där :wink: Skaffa dig en iPhone, skaffa dig mobilt BankID, skaffa dig en Mac, och se till att stanna kvar och bidra till försvara landet.

1 gillning

Glöm det vännen min. Jag omfattas INTE av totalförsvaret. Jag är pensionär och 70 bast fyllda så vill jag ha en segelklar jordenruntseglare klar för avfärd när Putin kommer så är jag troligen en av de första som lämnar Sverige med hela min förmögenhet överförd till kryptovaluta. Mina fasta egendomar i Sverige överlämnar jag till ödet för att se om de står kvar när jag senare återkommer till Sverige. Beror väl främst på om kärnvapen sätts inte eller inte.

Jag har vistats i krigförande länder tidigare i mitt liv och det är betydligt tuffare än att sitta och se det på TV och jag vill inte uppleva det en gång till i mitt liv.

Som jag skrev i mitt inledande inlägg, så gott som ALLA banker nekar överföring till kryptoföretag. Och då gäller det inte bara storbankerna SEB, Swedbank, Nordea osv utan även de sk nischbankerna typ Ikakobanken, Skandiabanken, ICA-banken, OKQ8-banken m fl. Så därför var min fråga om ex Lunar Bank gör överföringar till Kryptoföretag.

Frågan kanske ska klargöras på det sättet att jag INTE syftade på att jag trodde att Lunar Bank erbjuder kryptovaluta så att jag kan öppna ett bankkonto hos Lunar och några minuter senare har Bitcoin i min hardware wallet UTAN om Lunar kan ÖVERFÖRA pengar (SEK, € eller $) till ett kryptoföretag som i sin tur kan gå ut och köpa Bitcoin via blockkedjan och överföra dessa DIREKT till min hardware wallet?

Får jag spinna vidare på orsaken till denna tråd? Hur tror du att det kommer att gå med svenska kronan och de placeringar vi alla har i både aktier och aktiefonder om Sverige drabbas av samma förödelse som Ukraina gör av slaktare Putin och Ryssland?
Frågan hade väl varit lika orimlig för ett år sedan som om Sverige skulle utplånas av ett meteoritnedslag men nu verkar dessvärre sannolikheten inte vara helt utesluten.

Jag försökte överföra från ICA-banken till Trijo och det gick inte. Kontaktade Trijo och frågade om de hade något tips. De föreslog Danske Bank med följande urklipp från Danske Banks hemsida:

image

De föreslog även Lunar och Revolut men de verkar du ju redan ha koll på.

Jag ska precis öppna ett konto på Danske Bank för att testa.

Det går att köpa krypto på kraken med pengarna från Lunar.

Handlar krypto på kraken, crypto.com, btcx, safello och trijo via SEPAöverföring från mitt SEBkonto. Har även använt Revolut till crypto.com för supersnabba SEPA - men revoluts UX är en tågkrock… Annars har jag handlat via KOMPLETTs kreditkort alldeles för många gånger också på kraken, samt via google Pay på kraken och/eller andra on/off-ramper så som transak. Har hittils aldrig blivit stoppad av min bank.