Jag har överfört pengar från mitt bankkonto till Luna och därefter vidare till Binance. Nu har jag fått en förfrågan från Lunar. Varför jag överföra penga?
Hur kan man bäst förklara den här typen av förfrågan?
Finns det någon som har varit i en liknande situation?
Är anledningen spekulation? och i så fall i vad? Kanske bäst att försöka vara så ärlig som möjligt. Binance luktar ju kryptovalutor långa vägar så det är nog Lunar Bank medveten om skulle jag gissa.
Gäller frågan från banken varför du överför till Binance eller varför du lät pengarna studsa hos Lunar (istället för ditt andra bankkonto direkt till Binance)? Ganska stor skillnad.
Jag skulle svarat sanningsenligt, dvs “investeringar”. Jag har dock aldrig fört över några medel till en kryptobörs, eftersom jag också “hört” att många av de traditionella storbankerna kan göra ditt liv till ett h**e (stänger av ditt BankID) om man handlar med krypto. Jag vet inte hur sant det är men känner inte att jag måste ta den risken. Dessutom är avgifterna lite väl höga kan jag tycka. Hur överför/köper man man billigast?
Jag har istället köpt en bitcointracker (zero SEK) som jag kan ha på min ISK.
Jag har även köpt aktier i Freja ID (och skaffat appen) eftersom jag anser det osunt att bankerna har ett de facto monopol på digitalt ID. Nu använder jag Freja så ofta jag kan för de tjänar tydligen pengar varje gång någon använder det.
Jag är i samma situation. Kort blockerat/frysta tillgångar. Inte för att jag överför till Binance (redan checkat av med dem kring detta) men pga summan jag fört över.
De ville ha kontoutdrag etc. Givit dem allting som visar på vart det kommer ifrån och vem som äger kontot jag för över till. Problemet är att det tar 5-7 dagar mellan varje svar
Ett generellt tips är att kanske börja i andra änden. Läs på din banks hemsida hur de ställer sig till krypto. Ifall de är direkt emot det, så överväg att byta till en huvudbank som inte är emot krypto, alternativt investera/spekulera i det via certifikat hos Avanza. Då är det ju rena certifikat (“börsaffärer”) och ses inte som kryptoinnehav.
Min erfarenhet är att du tjänar på att ställa frågor till banken innan du gör saker som inte tillhör det vanliga, inte efter.