Hej
Jag undrar hur man kan överföra penga från Binance till Sverige? Är det lagligt? Vilket sätt är smidigast att överföra?
Tusen tack för era råd!
Hälsningar
Hej
Jag undrar hur man kan överföra penga från Binance till Sverige? Är det lagligt? Vilket sätt är smidigast att överföra?
Tusen tack för era råd!
Hälsningar
Det är lagligt, men du måste skatta för eventuell vinst du gjort.
Antar att man kan göra en banköverföring till din svenska bank i så fall, men du bör nog ta kontakt med din bank först och fråga om de tycker det är okej, för idag har storbankerna blivit mer och mer tjuriga när det kommer till att köpa eller sälja kryptovalutor.
Sen finns det andra nätbanker som tex Revolut där du kan skicka din kryptovaluta och sen växla till exempelvis svenska kronor, men du måste fortfarande skatta för en eventuell vinst.
Att sen överföra den summan till din svenska bank från Revolut kan enligt vad jag läst innebära problem om det är en större summa. Samma problem som att du skulle göra en banköverföring direkt från Binance till exempelvis Nordea.
Det finns inget olagligt alls i detta, men om banken inte vill ta emot dina pengar så kan de vägra ![]()
Tusen tack Dodis för ditt svar:pray:![]()
![]()
![]()
Jag hade låtit pengarna studsa hos någon neobank innan jag fört över till den svenska, eller helt enkelt bara betalat det jag ville betala från den banken utan att föra över till en svensk bank överhuvudtaget. Inte för att det är något fuffens med överföringen, utan dels för att du med största sannolikhet får bättre växlingskurs än hos Binance/den svenska banken och dels för att du minimerar risken för problem. Om ex. Revolut krånglar och stänger ditt konto kan ju det upplevas som trist, men om Nordea gör detsamma och kastar ut dig från BankID i samma veva blir det jobbigare.
This! Exakt vad jag gör. När politiken får äntligen tummen ur och man kan ha en ordentligt digital ID från staten är det inte så farligt längre. Blocka konto? Tack då tar jag nån annan … Men utan BankID kan man ju inte göra någonting idag
Yess! Tusen tack för ditt svar!
Jag förde nyligen över euro från Binance till Swedbank. Gick via N26 (tysk neobank) och sedan vidare till Wise för att slippa de höga växlingsavgifterna till sek. En mindre testöverföring gick bra, vid ett lite större belopp frös N26 pengarna tills jag skickat in div. dokumentation. Tog någon timme att lösa, men ser det som ett bättre alternativ än att betala onödiga avgifter och riskera problem med sin svenska bank. Lättast hade varit att skicka till Wise direkt, men Binance avråder från det.
Har hört att det kan bli “krångel” när man för över bitcoinpengar till Svensk bank. Men inte förstått vad det blir för krångel.
Hur brukar banken agera?
Lättaste som jag hittade var, flytta crypton till coinbase och sedan därifrån till din svenska bank.
Men nu var det många år sedan jag gjorde det.
Det behöver se transaktionshistorik samt hur du deklarerat det
Ska vi själv skattdeklarera eller banken kan hjälpa till med det?