Någon som månadssparar i krypto?
Går det att automatisera på Avanza?
Har hittat Virtune som erbjuder ”kryptoindex” på avanza men det är fortfarande att köpa till en viss kurs och inte likt att spara i en fond.
Någon som månadssparar i krypto?
Går det att automatisera på Avanza?
Har hittat Virtune som erbjuder ”kryptoindex” på avanza men det är fortfarande att köpa till en viss kurs och inte likt att spara i en fond.
Du kan skapa en automatisk överföring till ett isk konto där du sedan går in å lägger en beställning på ditt krypto certifikat.
19kr courtage dock så rekommenderar att handla för minst 2000kr per certifikat köp för att det % ska vara rimlig avgift.
Strike.me så kan du köpa bitcoin varje timme/dag/vecka/månad avgiftsfritt.
Jag köper btc varje timme sedan de lanserades i EU. Innan dess var det trijo och deras motsvarighet.
@Sally hur tänker du kring avgifterna å så när du köper riktiga bitcoins.
Öppnade ett konto på safello idag då de markandsförde att man kunde månadsspara till den låga kostnaden 0,49% avgift / insättning så blev rätt taggad…
Tills jag läste det finstilta att mini kostnaden alltid är 35 kr.
Så vill man tex investera 350 kr / veckan så äre liksom 10% avgift per inköp.
Så jag hoppade den och fortsätter på avanza…
Strike.me va kostar det att köpa där då? avgifterna måste ju äta upp hur mkt som helst, köpa varje timme
![]()
Efter en veckas stående överföringar är det ingen avgift hos Strike, dock minimal spread. Däremot så blir det väl lite knöligt vid deklaration av eventuell vinst på bitcoinen när man gjort så många växlingar. Sally har ju dock definitivt bättre koll på Strike än jag.
Och så är det ju rimligt att redan direkt börja fundera över var du ska lagra din sats/bitcoin. Hot/cold wallets?
Jag jagade låga avgifter förr, och det går att få vettiga avgifter och bra spread - men då måste du lägga faktiska ordrar och det gick inte att automatisera enkelt så…
Jag kör strike.me sedan det lanserades i eu. Köper lite varje timme, för då blir det avgiftsfritt efter en vecka (eller något sådant) och då är det bara spread kvar.
Där är jag nöjd. Minimal insats, ingen avgift.
Sedan har jag dock en jäkla massa data att gå genom när jag använder mina coins ![]()
En bonus med strike.me är att du har 1 avgiftsfritt uttag i månaden. Alltså att strike står för transaktionskostnaden när du skickar bitcoin. Det är en trevlig liten bonus när jag tar ut till en cold wallet.
De svenska aktörerna har rätt bra avgifter ändå, de har ju en svår marknad och börsjättar att fightas med… Trijo.se har rätt förmånligt om jag inte minns fel. Var kund där innan strike.me lanserades - mycket kunniga, väldigt engagerade och trevlig personal där. Känns gediget med svensk support också.
Trijo har också automatiska köp, kallade Autopilot.
Hur för du över från banken till Strike?
Jag tänkte automatisera alltihop också. Stående överföring från swedbank till Strike ger sämre kurs än om jag går via Revolut. Men jag kan inte ha stående överföring i SEK från Swedbank till Revolut utan då blir det fortfarande Swedbank som växlar till sämre kurs.
Det går att föra över SEK direkt från kortet till revolut men inte per automatik en gång i månaden.
Hur har du lagt upp det?
Om du väljer att spara i krypto, köp endast bitcoin/bitcoin certifikat. I princip 99% av alla alternativa kryptos har på lång sikt förlorat sitt värde markant i jämförelse med bitcoin. Alltid samma resa under en bitcoin-bullrun, alts ökar markant i värde mot bitcoin under en kort tid, och sen tappar de i värde på sikt något otroligt. Fruktansvärt volatilt och du måste vara otroligt insatt och närvarande i marknaden för att det ska vara mer lönsamt än att ha långsiktig exponering mot btc. Har gjort denna resa flera gånger och har både tjänat mer pengar (än om jag hade varit exponerad mot btc) och förlorat en del jämfört med btc.
Med mitt kreditkort fyller jag på mitt Revolutkonto och växlar till eur, därefter skickar jag det.
Manuellt, tre enkla steg. Tar nästan mindre än en minut nu.
Skickandet är rätt enkelt, för jag kan bara trycka på en tidigare överföring och göra om den/kopiera den.
Har tyvärr inte mer automatiserat ![]()
OK tack för info.
Det blev inte helt som jag önskat mig för min del men såhär gör jag nu:
Då behöver jag alltså föra över och hålla lite koll på att det finns tillräckligt med SEK på Revolut för att växla till sig 228 dollar. Med en liten buffert är det inga problem.
Missar eller tröttnar jag på att manuellt föra över varje månad så kommer jag istället lägga in en automatisk överföring från Swedbank till Strike på 228 dollar varje månad och kanske betala 5-15kr mer per månad beroende på kursen.
Men 10kr i månaden i 20 år blir drygt 24 000kr om vi ska tro Michael Saylor ![]()
Nästa steg är att köpa in några bitaxes och delta i lotteriet ![]()