Fastigheter invest

Jag väljer att investera i fastigheter på Kameo samt Tessin istället för på börsen nu, när det är dåliga tider
till en ränta på 8-11% det ger en god avkastning på 12-16 månader, ett gott alternativ. Vad väljer ni?

Så sant som det är sagt, dåliga tider på börsen är fantastiska tider för långsiktiga investerare.

2 gillningar

Byter du tillbaka till börsen sen när de dåliga tiderna är över? Skicka ett PM när det vänder så går jag all in!
/s

Just keep buying

5 gillningar

Möjligen,
Men jag väler att hålla mig borta från börsen nu.
Allt beror på vilka personligheter vi är.
Själv så vill jag känna mig “safe” nu och inte chansa för mycket.
Har dratt in drygt 400 000 till kameo till en relativt “låg” ränta på 11% vad kan bli bättre nu, tänker jag.
Vill ju inte förlora stålar på experimet.

Jag tycker det och det känns bra för tillfället i alla fall!

Så kan det absolut vara. Frågan är dock, ska vi basera vår investeringsstrategi på vad som känns bra eller vad forskningen säger? Investerar själv på kameo, men det är knappast riskfritt. Det är många ägg i samma korg (byggbranchen).

2 gillningar

…och hur känns insättningsgarantin?

2 gillningar

Jo sant, vad säger forskningen om detta? Är dåligt påläst och går efter min egen känsla.
Bättre att spara - än ingenting alls. De pengar jag investerat hos kameo har varit riskfria än så länge.
Ja, det blir samma ägg i den korgen (byggbranschen) men nu ser jag inga alternativ, som är bättre.

Bra tycker jag. Insättningsgarantin är ungefär som att spara på ett investeringssparkonto dvs
Nordiska mfl

:thinking:
Hur har de varit riskfria? Tror inte vi har samma definition på vad risk är.
Menar du att alla lån du har fortfarande betalar ränta och ingen av låntagarna har begärt konkurs?

2 gillningar

Hur menar du med 40k till 11% ränta. Vad jag kan erinra mig har det enbart varit 2-3 projekt eller så under 2021 som toppat på 10% och resten runt 8%, och förra året ar det väl bara 1 projekt eller så som var på 11% eller högre.

Jag kanske misat någon 11+%-are men det låter ju som att du inte har någon diversifiering alls nästan?

1 gillning

11% avkastning, men låg risk?

3 gillningar

Bara så du inte missförstått något. Du har ingen insättningsgaranti på investerat kapital på kameo. Vad du däremot har är att likvida medel finns på separata klientmedelskonton och således skyddas vid konkurs etc.

Vad jag förstått så har inte kameo ens investerarskydd, jag kan i varje fall inte hitta dem registrerade i riksgäldens databas över anslutna institut, och de beskrivet inget om detta på sin hemsida.

2 gillningar

Enligt kollegor på jobbet så är allt riskfritt som ger positiv avkastning :+1: ända tills den dagen det går sämre, då är det hög risk. :joy:

3 gillningar

Kan du eller dina kollegor investera hos mig?
Jag erbjuder 15% årlig ränta - garanterat.

Eller åtminstone i tre år … sen “går jag i konkurs” :speak_no_evil:

Lån 4077
Ett Norskt lån med 11% ränta - bra för i vanliga fall brukar vi få 7,5-8.00 %ränta.
Men jag är lite skeptisk till Youtubers som vill låna och om de har god återbetalnings förmåga. Känns riskfyllt. Får se hur jag gör, lånet är tecknat till 43 % nu a tolv månader. Kolla vetja!

I vad menar du att vi ska investera i? Låter ju inte så säkert, om du går i konkurs efter tre år :grin: :rofl:

Alla investeringar innebär en risk - oavsett vad vi investerar i :wink: :joy:eller hur?

Sant ja :joy:högsta risken ger därmed störst avkastning/förlust

Du som påstod att det var riskfritt:

1 gillning