Kameo investering

Är det nån här som använder Kameo man investerar i projekt. Är det säkert att man får pengar tillbaka eller är det som savelend att man kan förlora pengarna man investerar

1 gillning

Hej.

Är inte jätteinsatt, men finns flera äldre trådar på ämnet.

https://rikatillsammans.se/forum/search?context=topic&context_id=106427&q=Kameo%20in%3Atitle&skip_context=true

1 gillning

Ja, du kan förlora pengar, det är hela idén med kreditinvesteringar. Du får betalt (ränta) för att ta risk (låntagare kan inte betala tillbaka), på samma sätt som du får betalt på aktier (direktavkastning, värdetillväxt) för att ta risk (minskande värde, konkurs). Du måste utgå från att en del lån inte kommer betalas tillbaka till fullo och helt enkelt vara tillräckligt diversifierad så att ett enskilt lån inte påverkar portföljens avkastning nämnvärt.

Historiska kreditförluster redovisas här Statistik . Bekräftade kreditföluster sedan 2016 är 0.1%.

För egen del ligger jag på 8.68% i avkastning (xirr) senaste fem åren och har haft 1 bekräftad kreditförlust på några hundra lån (där ca 80% av lånet kunde återfås i konkursen), och den har påverkat min portföljs avkastning med exakt 0.1%. Jag har några lån i fallisemang så kreditfölusterna kommer att stiga men även med en pessimistisk kalkyl så stannar avkastningen på god nivå.

2 gillningar

Kameo har funkat bra för mig har testat i liten skala under några år, ligger på ca 9-10% .
Inga kreditförluster, några lån som blivit inlösta i förtid . Tar små poster i många lån för att sprida risken

Man binder sina pengar under lånens löptid annars inga problem att få ut pengar.

1 gillning

Jag är flitig användare.
Det är inte säkert att du får tillbaka investerat belopp. Däremot finns en säkerhet i fastighet bakom lånet vilket ökar chansen att du får tillbaka en andel av beloppet om låntagaren kommer på obestånd.
Läs på mycket om projekten och upplägget innan du investerar (egentligen lånar ut) är ett tips.

1 gillning

Har också kört i några år och sprider riskerna genom att gå med i princip alla lån som publiceras med A- och B-rating med små summor per lån istället för färre lån och större summor.

Det har rullat på fint, väldigt sällan kommer ett mail om att nått bolag kan ha problem men Kameo har alltid fått ut pengarna tillslut.

Som utdelningsjunkie så är det otroligt tillfredställande att få ränteutbetalningar dagligen (när det är många lån som snurrar samtidigt) till skillnad för börsen där utdelningarna kommer en gång i månaden :wink:

3 gillningar

Kameo är klockrent. Har investerat sjusiffrigt belopp i flera år och har bara en stackars kreditförlust på ett par hundralappar. Inga investeringar är idiotsäkra, men Kameo är väldigt säkert om du sprider ut dina investeringar och inte lastar in allt i ett lån.

1 gillning

Såg ni nämde Savlend i tråden.
Man får kreditförluster men ligger på ca 7%
Efter kreditförlusterna. Man kan även anpassa sina innehav för att minska kreditförlusterna.
Sen får man göra avdrag på dom i deklaration.
Dom har även ökat med fastighetsinvesteringar inga kreditförluster där.
Har investerat 7 siffrigt i krediter.
Ca 500 tk i fastighetsinvesteringar.
Kört ca 3 år.
Skattas direkt så blir ingen skatt som släpar efter
Passar som komplement till börsen.
Funkar för mig.

2 gillningar

Slopfest :face_vomiting:

Riskberäkningen är dock gjord baserad på siffror som inte har någon empirisk förankring. På 5 år har jag 8.74% xirr (8.83% innan kreditförluster). Huruvida detta är siffror som man kan förvänta sig framåt kan jag dock inte säga, men det kan inte chatgpt heller. Historik sedan 2016 är 0.1% kreditförluster (chatgpt räknar med 6.5%, dvs 65 ggr högre så resultatet blir ju trivialt att det inte går att investera i)

1 gillning

Det går riktigt bra för Kameo som bolag nu. Är väl det enda P2P-bolag i norden som går med vinst? 3,8 miljoner NOK i vinst H1 2025.

Mina investeringar går fortsatt klockrent hos dem, kunde inte vara mer nöjd.

1 gillning

Kan inte annat än hålla med. Har lagt in en hel del i Kameo och Fundingpartner under det senaste året och vad jag har sett hittills så rullar det på riktigt bra.

I normalfallet behöver man inte deklarera Kameo, eller hur?

Räntorna rapporterar de till Skatteverket åt en.

Insats är insats så den får man förhoppningsvis tillbaka oförändrad.

Så möjligtvis kreditförluster enbart.

Du deklarerar naturligtvis alltid, men korrekt att Kameo skickar kontrollsiffror på ränteintäkt så i normalfallet behöver inget justeras specifikt p.g.a Kameo.

3 gillningar

Gäller det även om man investerat i NOK via Fundingpartner?

Ja, de skickar kontrolluppgifter.

Hur lång tid har det tagit dig att bygga upp portföljen och vad är snittbeloppet per lån? Har precis börjat och fått några lån där det slutat med 10% av vad jag tänkt investera pga överteckning så det blir ganska fjuttiga summor. Hade tänkt köra 10k/lån och bygga upp till runt 1MSEK totalt men ett av lånen slutade på 1k och ett annat på 2,5 vilket är lite surt.

Jag svarar för min portfölj.

Det tar tid att bygga en portfölj, det är bara att acceptera. Jag har i nuläget en portfölj med 70 lån, och det tog några år att komma upp i. Efter första året hade jag runt 20 har jag för mig, vilket var det initiala diversifieringsmålet (dvs mitt mål var att bygga upp en portfölj på Xkr, så investeringar gjordes på ungefär X/20 per lån, även om jag då inte ännu hade Xkr investerat.)

Det nya systemet med tilldelning till alla är irriterande för större investerare, det kan jag hålla med om. Samtidigt var systemet tidigare inte roligt heller då man för de flesta lån hade ett fåtal sekunder på sig att för att få en tilldelning.

2 gillningar

Tack! Bara att ha lite tålamod då.

Det är ju ett riktigt misslyckande av Kameo och låntagarna betalar priset i form av för hög ränta.