Hej,
Söker en hyfsat säker investering som inte korrelerar med börsen och som ändå ger betydligt högre avkastning än räntepapper och sparkonto,
Har tittat på olika P2P-plattformar och har fastnat för Kameo där jag i höstas började testa att teckna mig några lån med mindre summor. Hittills har det funkar klockrent och jag har valt lån med en snittränta på ca 8,5% och löptider på 18månader eller mindre. Kameo gör ju sina egna värderingar av projekten och delar in dessa i riskklasser, ser man på historiken är kreditförlusterna väldigt små. Kameo förmedlar enbart lån till fastighetsprojekt. Ofta är tex projekten slutsålda och det finns säkerheter / pantbrev.
Ibland framställs dessa lån som något banken inte vill ta i tång med att kredittagarna är riskabla. Jag skulle dock vilja nyansera bilden något med olika tankar. Bankerna styra av olika lagar och regler och kan inte även om de skulle vilja låna ut hur mycket som helst, det innebär inte att låntagaren är osäker per automatik. För exploatörerna är förmåga att kunna leverera snabbt viktig och hög ränta lönsam i förhållande till vänta med projekt för att kunna fylla på banklånen.
En viktigt faktor som jag tänker är att bankerna låna med extremt hög hävstång, gissningsvis ligger bankerna på 10% eget kapital i de lån man förmedlar resten 90% är nån annans pengar . Lånar man ut till snitt 2% har man då en avkasting på 20% på eget kapital. Gör man 1% i kreditförlust förlorar man 10% av sitt egna kapital. Bankerna måste alltså ha hängslen och livrem på sin krediter.
Jag vet inte om det stämmer men nånstans har jag läst att när kreditförlusterna varit som värst under typ 2008 var de 2% en katastrof för bankerna.
Om jag då som företagare eller privatperson går in med tex 100.000 i Kameo och fördelar dessa på 50-100lån så har jag en bra riskspridning.
Har jag en snittränta på 8% och kreditförluster på 2% så blir fortfarande avkastningen 98.000.- * 8%=7840:-. Dvs en riskjusterad avkastning på 5,8% (allting före skatt).
I beräkningen ovan innebär det alltså att de 2% kreditförluster faller ut direkt utan att de hunnit betala in några räntor vilket är osannolikt men det spelar inte så stor roll.
Om mitt antagande om att 2% kreditförluster är ett riktigt dåligt utfall så ser ju ovanstående kalkyl ganska lovande ut i förhållande till många andra investeringsformer, givetvis som en del i portföljen.
Är det något i mitt antagande eller tankesätt som är helt galet? Funderar själv på om siffran 2% i förluster kan stämma, ser man det dock i ljuset av bankernas hävstång så verkar det inte helt orimligt.
Nu avser jag också i först hand Kameo, tex är jag skeptisk till Lendify och Savelend.
Kom gärna med input…