Jag har använt mig av Kameo i ett par år nu med bara bra upplevelse (förutom laggande plattform då och då). Jag har spritt mitt sparande på många lån med lite i varje och Kameoportföljen är nu några procent av totala förmögenheten. Egentligen har jag nått min mål (summa) för Kameo, men jag velar ifall jag ska fortsätta investera som månadssparande framöver eller ifall jag ska gör annat med pengarna.
Bakgrund: Vi är en ung familj, två akademiker (och en som mest tuggar på saker ) med jobb med bra lön. Båda kommer få bra löneutveckling närmsta åren och lång arbetslöshet är ingen stor risk. Vi bor i bostadsrätt sen ett par år, attraktivt område och även med dagens marknad ”ligger vi på plus” mot köpesumman med kanske 15%. Vi har amorterat löpande och belåningsgrad är ca 70%, rörlig ränta. Studielån men inget annat lån. Har följt Rika Tillsammans många år och har buffert (sparkonto) som täcker ett års arbetslöshet (uppsägningstid + inkomstförsäkring inräknad). Annan pott till med lika mycket på konto ”ifall att”. Privat pensionssparande på plats med 100% i globala aktiefonder (index såklart). Så defensivt är det rätt lugnt. Offensivt är också riktigt bra pga arv och flitigt investerande. Storleksordning; hade kunnat lösa större delen av bolånet. Också aktiefonder, index. En situation få förunnat, speciellt i vår ålder, jag vet. Vi lever ett bra liv och unnar oss lagom, ingen av oss gillar extravagans men värdesätter bekvämlighet.
Tidshorisont: Om 3-5 år vill vi flytta till hus. Vi värdesätter hemmet och har rätt höga krav så det kommer bli rätt dyrt. Vi är inte redo att flytta än pga trivs i nuvarande boende, vi vet inte exakt var vi vill bo härnäst (även beroende på framtida jobb) samt månadsinkomsterna måste upp lite för belåningen. Vill hellre låna lite mer vid köpet än tömma hinkarna ovan. Inga andra stora utgifter planerade.
Fundering 1: Med bibehållen livsstil och framtida inkomstökningar (och lägre ränta?) så finns utrymme kommande år att boosta framtida kontantinsats. Ökad amortering är såklart ett alternativ, sparkonto också. Börsexponering borde egentligen inte öka med tanke på tidshorisonten. Här funderar jag på Kameo som ett alternativ. Många lån har nu 10-13% ränta (före skatt) på 1,5-2 år. Passar vår situation ganska bra, ca dubbla avkastningen mot sparkonto/amortering (men högre risk).
Era tankar eller alternativa förslag?
Tillägg: Vi är båda curlade ekonomiskt. Skulle drömhuset komma ut om tre år men börsen stå lågt eller andra ekonomiska bakslag så skulle vi högst troligen kunna låna några hundratusen från föräldrar för att kunna slå till. Men vill skaffa oss så bra förutsättningar vi kan.
Fundering 2: Bortsett från vår situation, vad tycker ni om Kameo? Har inte hittat mycket om det här på forumet. Jag tycker det funkar bra, även om tanken ibland slår en att det kan vara ett ponzibedrägeri. I treenigheten hög avkastning, låg risk och likviditet så är det ju likviditeten som är främsta begränsningen eftersom pengarna är låsta under lånetiden. Finns ju också begränsat med investeringsmöjligheter, men som sporadiskt månadssparande tycker jag det är roligt, ger en känsla av att vara aktiv i ett annars passivt sparande.
Menar du en absolut summa? Det viktiga är väl egentligen ungefär vilken andel av din portfölj som du vill att denna del ska utgöra, och om du fortsatt bygger din förmögenhet så blir det ju en bit som går dit också i framtiden om du vill bibehålla andelen.
Har inget direkt negativt att säga om Kameo, men de har ju verkat i medvind så den intressanta fasen kommer nu de närmsta åren då allt fler byggen står stilla och färdigställda projekt inte lyckas säljas vilket skapar likviditetsproblem för låntagarna. Men det är ju den risken man (förhoppningsvis) får betalt för och huruvida den premien är hög nog får vi veta snart.
Egentligen en absolut summa som jag mentalt har höjt efterhand eftersom jag varit nöjd med tjänsten. Återinvesterar jag ”utdelningen” så följer ju Kameo-portföljen ungefär resten av min portfölj.
Jo vi får se hur bolagen står sig. Har hittills alltid fått tillbaka pengarna (ibland med fördröjning) men har på senaste tiden försökt prioritera lån till hyresrätter, lån till bostadsrätter känns riskabelt. Kanske dock mer på redan utlånat kapital som snart förfaller. Projekt som kommer nu och förfaller om två år har antagligen lägre räntemiljö när de ska säljas.
Jag velar för att jag nått min tidigare satta (mentala) nivå. Är dock sugen på extraavkastningen det ger mot att ex amortera. Så jag lär nog fortsätta höja potten lite, om jag inte får vettiga argument emot eller andra bättre/likvärdiga alternativ.
Säkert några som är reklam, men inte mitt. Har läst passivt tidigare i forumet men första gången jag känner behov av att posta så fick bli en profil. Har sökt på Kameo här innan men inte hittat någon djupare analys.
Kan inte bidra med något mer än att jag testat tjänsten i drygt 2år, satt små summor i många lån för att testa tjänsten.
Hitills inga kreditförluster snittränta på ca10%, något lån som varit försenad återbetalning och något som betalats i förtid.
Företaget (Kameo) bakom känns seriöst och är förtroendeingivande lånen tycks hålla bra kvalitet.
Ändå gått igenom räntehöjningen och vart en del oro på de åren.
Det stora minuset med plattformen är att lånen ofta fulltecknas på mindre än 1minut vilket gör det pyssligt om man vill teckna.
Har också funderat på att öka men det innebär lite pyssel med att passa teckningssläppen…
Låter som att vi har samma upplevelse. Har sett att vissa lägger in 10 000, 25 000 eller till och med över 100 000 kr i samma lån, och då fylls de snabbt!
Skulle dock säga att det har lugnat sig nu. För 1-2 år sedan var det på minuten det fylldes. Lite lag och så var det fullt. Men nu kan det ofta gå längre tid, minuter eller till och med en dag innan det blir fullt. Iaf vad jag har sett. Men klart, riskläget är ju lite annat nu.
Kan såklart inte se enskilda investeringar. Men det står hur många som investerat och hur många % tecknat lånet är. Är man med från början på ett lån och uppdaterar sidan några gånger kan man se hur båda rör sig och sen räkna ut. Har gjort detta ett par gånger av nyfikenhet.
Idag kom besked om första konkursen. Hur mycket som kommer att betalas tillbaka av lånet vet vi inte än. Hoppas att du inte har för mycket investerat. Jag har en 500-hundring i detta lån. Känns OK.