Sparande i byggbranschen – Kameo, FundingPartner vs. Fonder

Hej alla!

Jag är ny här på forumet men har läst med stort intresse i några år. Nu kände jag att det var dags att skriva mitt första inlägg och höra era tankar kring en fråga jag funderat på.

Om man tittar på avkastningen över en längre tid, säg 10 år, verkar det som att många traditionella fonder har presterat sämre än det man kan få genom P2P-utlåning via plattformar som Kameo och FundingPartner.

Samtidigt känns det som att vi är på väg in i en ekonomisk bubbla, där både börsen och fastighetsmarknaden är högt värderade. Skulle det kunna innebära att en större korrigering är på väg? I så fall kanske det vore klokare att avvakta med investeringar i fonder och istället ha kapital redo för en bättre ingång längre fram.

En annan tanke jag har är att jag i dagsläget är helt investerad inom byggsektorn. Det känns som en bransch med god avkastning, men samtidigt finns det en risk med att inte diversifiera. Jag funderar därför på alternativa investeringar utanför aktiemarknaden och skulle gärna höra om era erfarenheter.

Några idéer jag kikat på:

Råvaror (guld, silver, energi)
Ädelmetaller eller kryptovalutor
Skogsinvesteringar
Private equity eller onoterade bolag

Har någon av er testat något av dessa alternativ? Hur ser ni på risken i P2P-utlåning jämfört med andra investeringsformer i dagens ekonomiska klimat? Är det värt att gå in nu eller vänta?

Ser fram emot era tankar! :blush:

Jag kikade lite på Kameo och det som slog mig var att dom hävdar 0.1% i kreditförluster. Rent praktiskt tycker jag att man måste ha minst 1000 olika lån för att 0.1% ska vara ett realistiskt antagande.
För närvarande erbjuder dom 5 lån, då skulle iallafall jag räkna med 20% risk, dvs att ett lån går till default.
Vet inte hur lång tid det skulle ta att bygga upp en portfölj med 100+ lån innan risken blir rimlig. Dom har hitills förmedlat 1276 st

0.1% är i kronor, inte i andel lån. När ett lån blir dåligt betyder inte det nödvändigtvis att allt (eller ens något) kapital förloras. Fallisemangsandelen är totalt 4%, och vad slutliga kreditförluster är vet man först efter några år, och då fallisemangen ökat för lån tagna 22-23 så kommer nog kreditförlusterna öka.

Din matematik att på 5 lån kan du räkna med 20% risk (baserat på 1/5?) blir lite skev (mest för att det är för få lån för att ens kunna göra någon vidare säker analys). Räknar du med 4% fallisemang så kan du väl kanske säga att du har 82% sannolikhet att inga lån hamnar i fallisemang, baserat på historiska data från ovan, men vad den förväntade kreditförlusten blir är en annan historia.

Du har helt rätt i att ett initialt bekymmer är att bygga upp en portfölj. Det finns inte 5 lån som erbjuds, utan det listas 5 lån som varit tillgängliga senaste veckan. De är redan fullbokade, och det tar vanligtvis under 1 minut för ett lån att bli fullbokat. Om man inte har möjligheten att på ca 2h varsel göra sig beredd att analysera ett erbjudande och sedan boka ett lån vid ett specifikt klockslag (vi pratar om timing på sekunder) så kommer man i nuläget inte kunna bygga upp en portfölj.

Min egen statistik sedan 2020 är en portfölj rullande på ungefär 50 lån, och jag har hittills haft en bekräftad kreditförlust där utgången blev en nettoförlust på omkring 8% efter pantförsäljning. Något lån i fallisemang i portföljen, men inte mer än vad jag förväntat mig.

1 gillning

Värt att nämna är att varje lån har säkerhet i olika grad. Baserat på den säkerheten går jag in med olika multiplar i egen bemärkelse. För lån med hög säkerhet, exempelvis första prioritet i en fastighet med lågt belåningsvärde, vågar jag satsa mer. Däremot är jag mer försiktig med lån som saknar pant eller har efterställda säkerheter.

Hur resonerar ni kring detta? Justerar ni också insatsen beroende på säkerheten i lånet, eller håller ni en jämn fördelning?

Min tanke är att kreditkommittén satt en ränta som speglar även detta, men jag gör också en egen snabb due diligence (magkänslebaserad) baserad på säkerhetspaketen men främst på bakomliggande huvudman och företag, och går in med något justerad insats ibland.

Oavsett hur man räknar blir risken alldeles för hög för min smak innan man kommit upp i ett rejält antal.

Första konkursen som jag är med om på FundingPartner, Kameo

Uppdatering från företaget · 2025-03-28 11:14

Till investorerna i detta lån

En av entreprenörerna i projektet, OMC Bygg AB, begärdes konkurs den 25.03.2025. Företaget har haft ansvar för byggledning och koordinering i projektet.
Sveåsen var medveten om företagets ekonomiska utmaningar och vidtog åtgärder för att minska risken vid en eventuell konkurs. Bland annat betalades vissa leverantörer direkt. Sveåsen kommer nu att försöka behålla nyckelpersoner i projektet för att säkerställa fortsatt framdrift.

Företaget uppger att de inte förväntar sig förseningar till följd av konkursen, och håller fast vid tidigare uppskattningar för färdigställande och överlämnande av förhands sålda enheter.

Tveka inte att kontakta investor@fundingpartner.no om du har frågor.

Det står att tidigare har 46 lån om ca 85m NOK färdigställda och återbetalade. Nuvarande 10 lån på ca 20m utstående. Det är iofs “bara” en entreprenör i projektet som gått under.

Tankar om det?