Fundingpartner - Norsk P2P med filial i Sverige

Såg till min förvåning att det inte fanns någon tråd om Fundingpartner. Det är väl som en norsk version av Kameo, fast de har inte bara lån till fastighetsbolag som man kan investera i.

De har 20.000 investerare, funnits sedan 2018 och har i stort sett obefintliga kreditförluster än så länge. Har investerat sedan årsskiftet och ligger på 12,6 % i genomsnittlig nettoårsränta.

Jag har investerat i 60 lån och 58 betalar enligt planen och 2 är försenade. Jag investerar bara i riskklass A och B lån.

Någon annan som har erfarenhet av Fundingpartner? Verkar nästan för bra för att vara sant med så hög avkastning. Visst är det risker med det som allt annat och fastighetssektorn har det svårt nu, men som med Kameo har de bra track record och verkar väldigt seriösa.

Hej jag har kört ett par månader och inte haft några problem.

Sjukt bra ränta man får när lån blir försenade. :grin:

Alla pratar om Kameo, som är sjukt bra, men Fundingpartner har gett mig bra mycket bättre ränta och under 0.5% förluster på de snart 3 åren jag investerat hos dem. Detta var ett riskklass A lån dessutom, men det tog lång tid att få sålt huset så förseningsräntan tickade på.

1 gillning

Är inte fundingpartner som gamla kameo. Dvs slås om investeringar. Är man 2 minuter efter öppnat lån så är det kört.

Nej, de har nu också förbokningar för alla.

1 gillning

Jag har investerat i runt 40 lån och har tröttnat på sena betalningar men visst avkastningen är OK

För tillfället har jag 3 lån som gått till indrivning och jag har bara investerat i A och B lån, sen skall man se upp med det som ställs som säkerhet i alla fall personlig säkerhet i ett av lånen jag har så är det en person som satt 10 mill som personlig säkerhet och det är normalt svårt att driva in mer än 500K-1 mill

så mitt tips är att läsa på så mycket som går om bolagen/personerna

1 gillning

Absolut måste man läsa på. Jag investerar bara i lån som har prio 1 pant, inte prio 2 bakom någon bank, och helst ska det inte bara vara pant i huset som byggs utan pant i andra hus eller tillgångar som redan finns. Personlig garanti ger jag inte heller mycket för.

Förseningar är bara bra så länge de betalar, Fundingpartner lägger på 14% extra ränta på alla lån som förfallit, så det blir riktigt bra avkastning.

1 gillning

Jag hade nyligen ett lån som blev tillbaka betalt med jag tro det var runt 18% ränta totalt pga dröjsmålsränta.

Jag har väl lite ocd och tycker att man betalar i tid :slight_smile:

Dags att sammanfatta 2025 hos Fundingpartner, som blev ännu ett strålande år.

13.3% ränta efter avgifter och förluster på de svenska lånen och 14.9% ränta på de norska lånen.

1 gillning

Skulle aldrig investera i något sådant. :+1::rocket:.

Högrisk och helt onödiga risktagande. :wink: @evolina

Det är absolut inte högrisk om man vet vad man gör. Du har pant i fastigheter som i stort sett aldrig tappar i värde. Se bara till att du har prio 1 pant så inte du har pant bakom banken.

Har investerat i lån till fastigheter sedan 2018. Har i stort sett obefintliga förluster.

Hmm det går bra nu

1 gillning

Så kan det gå. Vi har pant i hans fastigheter så det är ju inte så att alla pengar kommer att gå förlorade. De husen kommer att tvångssäljas. Värdet i lånet jag investerade i är väldigt bra säkrat.

Den personliga garantin är värdelös, men det brukar jag inte lägga mycket vikt vid, utan säkerheterna i fastigheten är det som räknas. Jag investerar också inte i lån där banken har prio ett säkerhet före oss långivare.

.

1 gillning

Ja det blir intressant att se hur detta slutar, jag har också ett lån med den här skojjaren där han har en personlig garanti på 10 mill.

Men huset är på en OK adress i Oslo så det borde betala av en större del av lånet tror jag