Har nu sparat/investerat hos FundingPartner i över tre år. Är så sjukt nöjd med både avkastningen och hur kommunikationen sker på varje enskilt lån. Man behöver aldrig undra vad som händer.
Nettoavkastning (IRR) är på alla avslutade lån, efter eventuella kreditförluster. 13.3% för svenska lån och 14.7% för norska.
Nettoräntan är räntan på alla befintliga lån som ej avslutats än. 11.1% på svenska lån och 12.8% på norska lån.
Risk vs reward är det den bästa P2P plattformen enligt mig. Verkligen klockrent. Perfekt komplement till börsen.
Har kört i ett år nu och har ca 10% av portföljen där och tycker det fungerar rätt bra. Ser det lite som utdelning fast utan svängningar i kursen och inga förluster än så länge.
Dock väldigt ofta sena utbetalningar vilket stör mig en aning.
Jag älskar sena återbetalningar. 14% extra årsränta utöver den vanliga räntan på alla förseningar. Jag har haft lån där totala räntan varit närmare 20%. Jag har ju inte pengar där som jag absolut behöver på förfallodagen, så ser det bara som en bonus så länge de betalar tillbaka till slut.
Sen att FundingPartners två största ägare är DNB Ventures - Norges största bank och Schibsted som äger bla Blocket, FINN, Tori och DBA gör att det känns rätt tryggt. Inga bluffare som helt plötsligt försvinner.
tycker också FP är bra. Sett att det dykt upp lån till restauranger (ej obligationer). Känns som högre risk. Eller hur resonerar ni?