Lendify - hur ser ni andra på risken att låna ut

Hej,

Hur ser ni andra erfarna på att spara pengar via Lendify genom peer-to-peer lån? Att använda detta som ett slags ”sparkonto” med lite bättre ränta.

Finns ju olika kreditklasser att låna ut till där det ger mer ränta ju lägre kreditkundskategori man väljer.

Jag tycker det är svårt att få ett grepp om risken här. Hur vanligt det är att någon inte kan betala och man går miste om sina pengar alltså. Banker har väl en massa data på sådant men som privatsparare svårt att se hur stor risk man egentligen tar.

Om någon är insatt kommentera gärna hur ni ser på detta. Finns även andra aktörer?

Tacksam för feedback!

Man ska INTE se det som “sparkonto med bättre ränta”. Om allt tuffar på kommer det nog bli en bra avkastning, men om ekonomin stannar ökar risken för kreditförluster.

Detta skulle jag också vilja veta mer om

Jag själv är splittrad men lutar åt den positiva sidan. Eric Strand sågar ju det vid fotknölarna och pekar framförallt på problematiken kring likviditet. Jag ser också likviditeten som ett problem, dock inte så stort.

Å andra sidan så vet jag professionella räntehandlare och folk som lagt flera miljoner i tex Lendify och tycker det är betydligt bättre än en räntefond. Vet till och med om folk som lagt så mycket pengar i Lendify att de även blivit delägare på köpet för att ha koll på sina pengar.

Externa finansiärer har ju gått in med över 1 miljard i dessa bolag. Se tex här:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-21/lendify-secures-115-million-to-help-fund-european-expansion

Så jag tycker det har en plats i portföljen, dock som ett eget (under)tillgångsslag till räntor men absolut inte som en ersättning för bankkonto med insättningsgaranti.

För transparens skull - jag och ett gäng från Patreon är delägare i Lendify / Lunar. Jag har själv ett antal tusen hos både Lendify och Savelend.

Mina erfarenheter av P2P som helhet är väldigt dåliga. Ofta som man inte får pengarna tillbaka, hög skatt, får inte göra avdrag för förluster (i vissa fall) osv. Jag har investerat i P2P lösningar sedan runt 2015 (började med Toborrow).

Lendify och Tessin är skapliga alternativ, men absolut inte som ersättning för bankkonto. Savelend har jag ingen erfarenhet av.
Jag har mer eller mindre helt avvecklat mina P2P alternativ nu utom de där jag sitter fast (läs, den som lånat pengar har hamnat hos kronofogden).

2 gillningar