Lendify (P2P) | Någon erfarenhet av att låna ut pengar via Lendify?

Hej hej!Funderar på Lendify. Är det någon här som investerar där?Söker omdömen och uppföljningarTacksam för svar. Gott nytt år på er allihop

1 gillning

Hej Mats!

Tyvärr har jag själv inte investerat i p2p lån via Lendify.
Vad jag har hört så har det funkat utan problem för dom flesta jag pratat med, några har fått nån kreditförlust/sen betalning, men det har varit en bråkdel.

Däremot skulle jag fundera en extra gång om P2P lån är den risk jag vill ha i min portfölj, vid höjda räntor så kommer många av dom som tar sånna blancolån att få betalningsproblem. Detta anser jag är en väldigt hög risk och kommer medfölja kreditförluster.

Men sedan dom startade så verkar det ha funkat iaf!

Hej Mats!

Jag har investerat i Lendify sedan hösten 2017 och det har fungerat bra. Fått betalningar i rätt tid utom från 1 som ligger eftersläpande. Min del av det lånet var på 250 kr, och innan hen började släpa efter har hen betalat 240kr i ränta och amortering. Utom detta lånet, som då kan ge mig en förlust på 10kr har samtliga lån betalats i tid eller några dagar efter rätt datum. Men för att täcka upp detta finns det en kreditförlustfond, här kan du läsa om detta: https://lendify.se/Invest/CreditLossFund

Sedan är det som Robin skriver, att risken med höjda räntor är att de som tagit blancolån kan få svårare att betala för sig. Därför försöker jag hålla ner pengarna per varje lån 250kr brukar de högsta ligga på. Genomsnitt 188kr/lån just nu.

Här finns ett blogginlägg om “Hur ser Lendifys låntagare ut?”

Avkastning sedan start är 7,47%
Antal lån 53st

Tack för svar. Kollar upp det

Hej

Jag sparar en slant i lendify sedan 8 månader tillbaka. På 50 lån har två fått uppsägningsbrev. Detta kommer sannolikt inte betalas tillbaka. Dock har lendify en typ av fond som ersätter beloppet men inte räntan på utlånade beloppet.

Men hur finansieras den fond som ersätter det utlånade beloppet? Gör den att ränta blir lägre eller hur påverkar den?

Ingår i service avgiften.

Jag är ny på P2P men provade att investera i två olika lån med respektive 5000kr. Det funkade bra men samtidigt så här efteråt så misstänker jag att autoinvest alternativet är bättre då det verkar sprida din investering på fler lån. Men då kan man tolka det som att man minst måste investera 100k.

Någon som kan förklara och ge råd om man framöver bör köra manuellt eller auto?

1 gillning

Jag satte för ett antal år sedan in 100k i Lendify på ett “autoinvest lång”-konto. Det insatta kapital kommer automatiskt att investeras i lån. Ränta och amortering återinvesteras inte.

Jag har idag del av 83 lån. Det innebär att person X har tagit ett lån på 150 000kr men 1000kr av dessa är “mina pengar”. Om person X inte betalar tillbaka så förlorar jag således bara en del av mina utlånade pengar. Det är många långivare per låntagare.

Räntan är för närvarande 6,7% i snitt och investerat kapital är nere på 65k. Jag har också slutat återinvestera. Det som skrämmer mig är att allt fler av lånen står det Inkasso/påminnelse/uppsägningsbrev. Med tanke på Corona och allt fler kommer i ekonomiskt trångmål, känns det som det kommer bli allt fler som tar lån och sedan inte ämnar betala tillbaka dem.
Jag tycker avkastning (ränta) inte är proportionerlig med risk som jag ser det.

Jag sålde nyss av två konton. Det tråkiga var att jag fick gå ner till 97% i pris för att bli av med dem. Där försvann merparten av intjänade räntan.

Fick väldigt dålig känsla när det stod “samling av krediter” på i princip alla mina lån. Det är ju inte direkt i linje med beskrivningen av deras typkunder, “medelålders köksrenoverare”.

Efter att ha lyssnat på avsnittet om räntefonder kände jag också att det här inte är någon broms i portföljen, utan något som kommer krascha vid lågkonjunktur.

28 000 svenskar fick dessutom skuldsanering förra året, vilket är en stor ökning. Det är väl då ens lån defaultar, om jag förstått saken rätt?

Kanske inte jätteförvånande heller att lån rateade E-F går till inkasso. Visst, låter som lite mycket av det lilla du visar i din skärmdump. Men samtidigt är det ju lån med högst risk.

Vad betyder “samling av krediter”? Att lånen är till för att betala av kreditkortsskulder? Så man kan se vad lånen är till för?

Jag har kört Lendify och det mesta fungerade bra. En sak att hålla koll på är att inte låta dina konton bli för stora. Jag körde som så att när ett konto växt till någonstans mellan 3-5000 kr så startade jag upp ett nytt. Helt enkelt för att ju större konto desto färre potentiella köpare.

Jag gissar att det är vad lyxfällan kallar hopbakslån. Baka ihop ett gäng smslån och annat skräp i ett större lån. Så att majoriteten av lånen är av den karaktären är illavarslande tycker jag. Känns skönt att ha sålt av allt på lendify.

Vad för rating var dessa lån på? Jag menar, om vi pratar om nivå F, så kanske det inte är så förvånande ifall det rör sig om att betala av kreditkortsskulder.