Är Savelend värt som ett komplement till börsen?

Hejsan! Jag har månadssparat i breda indexfonder samt investmentbolag under många år,
men funderar nu lite smått på att ytterligare diversifiera mina investeringar och kanske avsätta något till exempelvis Savelend som sysslar med P2P-lån. Jag har varit lite skeptisk till risken i förhållande till avkastning på Savelend och undrar om det är någon där ute som har erfarenhet av deras plattform och kan rekommendera den, eller bör jag helt enkelt fortsätta med månadssparandet i fonderoch öka mina andelar där istället? Uppskattar feedback, tack på förhand.

Finns en hyfsat aktiv tråd på ämnet som tar upp för och nackdelar.

Tips.
Använd lilla :sparkles: ikonen under första inlägget. Så görs en AI sammanfattning.

2 gillningar

Jag har tidigare investerat i SaveLend och håller på att avsluta. Det stora problemet är, anser jag, att investeringen blir väldigt illikvid på grund av löptiden på krediterna.

3 gillningar

Välkommen till forumet!

Jag har testat Savelend i drygt 2 månader nu. Än så länge taktar avkastningen ca 8,5% på årsbasis.

Jag ser inga direkta problem än så länge förutom att kapitalet binds upp samt risken att de konkar. Jag har dem mest som en krydda i portföljen baserat på det senare.

Sammanfattning av den stora tråden om Savelend är väl typ att du blir otroligt illikvid, och att avkastningen inte är lika bra som de “lovar”. Man får komma ihåg att det är skatt på avkastningen också. De som haft det länge har tröttnat, och de som är nya där tycker det är världens grej.

Jag håller själv på att avveckla mitt innehav, men sitter nu fast med de sista pengarna i krediter som de inte verkar kunna driva in så jag loggar bara in då och då för att se om någon av dem genererat några pengar.
De har också en historia av att samarbeta med kreditgivare som går i kånken, sen rycka på axlarna och säga “ja ja, du får ju dra av förlusten på skatten som kapitalförlust.”

Skulle jag lägga mer pengar i Savelend skulle deras 100%-återbetalning-krediter vara det enda som var intressant i plattformen, men de ger lägre avkastning så klart.

3 gillningar

Just den jag investerar i. Kanske deras garanterade fasträntor också är vettiga. De andra varianterna känns väldigt vingliga som du säger.

1 gillning

Tack för alla bra svar, jag kommer nog avvakta lite med Savelend och fortsätta med fonder/investmentbolag. Kanske lägger in lite på Lysa/Opti med för att se hur det presterar jämfört med egenplockat.

2 gillningar

Jag har varit med och investerat hos Savelend i lite över 6 år nu och investerar fortfarande. För mig har det gått helt ok, jag gillar starkt att få stabil avkastning varje månad. Jag investerar mestadels i konsumentkrediter och lite i fastighetsprojekten.

Så här har det gått totalt sett sedan 1 januari 2019:

1

Har Savelend tagit bort möjligheten att kunna ställa in parametrar för investering? Ser ut som om ”frihet” strategin har avvecklats och nu finns bara två att välja mellan där man inte kan styra över något…

Ja (existerande går fortfarande justera, men möjligheten att skapa nya är borttaget)

Svaret från Savelend när jag noterade samma. Har dock befintliga “frihet” konton jag kan använda.

Tycker du att kapital investeras lika fort på Frihetskontona som tidigare? Jag misstänker att de har prio 3 nuförtiden efter de två nya sparrobotarna.

Tror jag skippar detta då – lite för mycket “black box” för att jag ska känna mig bekväm med det.

1 gillning

Svårt att säga. Jag investerar bara i Konsumentkrediter 100, där man inte får kreditförluster. Finns det inga får jag ju inte investerat något, så det är ju långsammare än deras nya strategier som investerar i allt. Jag vill inte investera i tex inkassoportföljer med 8 - 10 år löptid, så tur att man har gamla frihetskonton kvar.

Investerar även manuellt i deras fastighetsprojekt, men det är ju en annan sak.

Samma här. Jag upplever dock att det nyinvesteringarna nu är mycket trögare än de var innan de slutade ta in nya kunder till Frihetskontona. Jag orkar i allmänhet inte vänta utan flyttar pengarna någon annanstans istället :slight_smile:

Jag tror det kan bli åka av när/om Savelend får igenom sin ansökan att bli kreditmarknadsbolag. Då blir det mycket mindre konkurrens om privatlånskunderna, när de som inte har förutsättningarna att bli KMB måste sluta ge ut konsumentkrediter.

1 gillning

Samma här, tillgängligt kapital är uppe i 20%. Har det kanske med processen kring KMB att göra? Som vanligt missade jag A-lånet, men ställde mig i kön och flyttade över kassa från frihet som stått stilla till projekt.

Inte bara ska oinvesterat kapital räknas in i snitträntan. Allt pyssel borde räknas som arbete och dras från avkastningen.

Jag har bara använt Kameo, men nog är det mycket pyssel…

Savelend har ju autoinvest så du behöver inte pyssla något om du inte vill. Kameo ska också börja med autoinvest i sommar/höst.

1 gillning

Ska överväga det. Ff kan man ju hamna med för mycket oinvesterat kapital. Samt jag misstänker att man kan bli överviktad i de sämre lånen.