Fått mejl från SaveLend om att de nu öppnar fasträntekonto med 6% ränta. Bindningstid 12 månader. Låter intressant med tanke på räntor som börjar gå ner på andra sparkonton.
Är det någon som ser några risker med detta (förutom att pengarna är låsta 1 år)?
Arre
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
2
Jag kollade lite på detta och som jag förstår så är detta inte ett vanligt fasträntekonto i vanlig bemärkelse utan man investerar i kundfodringar där Savelend garanterar att du får 6% avkastning på dessa, och där savelend tar överkjutande avkastning om så skulle vara fallet.
De vill mena på att man med detta upplägg inte är beroende av den statliga insättningsgarantin eftersom det är du personligt som är kravställaren och inte Savelend. Så skulle savelend gå omkull så är du fortfarande kravställaren.
Det som däremot blir konsekvensen om savelend går omkull, blir ju att du inte längre är garanterad deras utlovade miniminivå på 6% avkastning. Vad som händer med ev överskjutande avkastning i detta fall vet jag inte.
Inte heller vet jag hur man i det fallet själv driver in de fodringar man har investerat i. Kanske sköter det sig självt, men det är väl någonstans där risken möjligen ligger.
Ja, korrekt uppfattat var risken ligger. Om bolaget inte kan hålla sitt åtagande så blir du sittande med fodringsrätter som du sannolikt inte vill/kan hantera, utan du kan räkna med att någon slags försäljning av alla kunders portfölj görs till tredje part av konkursförvaltare i samråd med investerare (och den försäljningen görs sannolikt rabatterat, om SL inte kunnat hålla sitt åtagande är ju en inte helt osannolik anledning att deras utlåning haft problem, dvs kreditkvalitén är låg).
För mig går detta alternativ bort då jag snarare är ute efter ett riskfritt alternativ när man söker efter fasträntekonto. Jag tycker personligen också att SL lurar folk att tro att detta är ett tryggt sparande i och med att kalla det för just fasträntekonto när det egentligen är något helt annat.
Savelend omsatte enligt senaste bokslut 167 miljoner och gick back 26 miljoner. Samtidigt finns 100 miljoner i Eget Kapital, så risken för obestånd är inte akut. Men nu är det dags att kapa förlusterna och börja tjäna pengar på ett par tre års sikt.
Läste runt för ett tag sen och bestämde mig för att prova Savelend och satte in lite pengar där uppdelat på 50% Fasträntekonto 6% och 50% Balans.
Sett att folk skrivit negativt om dem innan och vill veta varför?
6% Bundet på ett år och de har fått igenom så skatten på räntan dras efter deras avgifter får väl ändå anses bra? Inte satt in stora belopp än utan bekantar mig med appen.
Kommentar från Moderator: Inlägget ihopslaget från en annan tråd.
Är du medveten om riskerna? Är du beredd på att du kan förlora hela beloppet? Om du är medveten om att det absolut inte är samma sak som att ha pengarna på banken, så kör på om du tycker det värt
Verkar ganska riskfullt för ett räntekonto med marginellt högre ränta än storbankerna, bättre att vara på bank med insättningsgaranti för räntor/buffert och aktieindexfonder för högre risk.
Så länge du är medveten om riskerna och införstådd med allt rörande produkten du investerat i, så är det ju dina pengar som du får göra som du själv vill med.
Jag tror mycket skepsis kommer king Savelend som företag, se t.ex. den “stora” tråden om Savelend där vi är många som är missnöjda med företaget, plattformen och kommunikationen. Jag skulle därför själv inte investera mer pengar i något Savelend hittar på, men det är ju jag.
SBAB ger 4,0 % för bundet 12 månader med insättningsgaranti. Hade lätt valt det framför 6 % med Savelend med risk för tillgänglighet när man behöver pengarna (se tidigare inlägg om Savelend).
Jag är införstådd med riskerna och planerar att över de kommande månaderna sätta 5% av mitt totala kapital på Savelend. Om allt skiter sig är det tråkigt men ingen katastrof
Sedan den 1 januari 2021 har Finansinspektionen förbjudit sparkonton utan insättningsgaranti, så detta är helt enkelt inte ett “riktigt” sparkonto, även om de har haft fantasi att kalla det så.
Ja, den riskfria räntan (statslåneräntan) ligger väl idag på cirka 2,30%, så att Savelend tvingas gå upp till 6 procent indikerar att detta inte är helt riskfritt. Normalt sett skall väl detta ändå gå vägen.
På Savelends hemsida står vilka villkor som gäller. Även om marknadsföringen kanske kunde varit något tydligare, tycker jag att bedräglig är ett för starkt ord.
På ett eller kanske två år finner jag risken vara begränsad, trots allt.