Saldo Bank och Savelend

Hej,

Saldo bank har en insättningsgaranti på 100 000 Euro. Hur mycket hade ni vågat sätta in på ett Fasträntekonto där?

Funderar även att sätta in en mindre summa på ett Fasträntekonto hos Saveland som erbjudand 5,5% för ett år. De har dock ingen insättningsgaranti utan ett kapitalskydd. Hade ni vågat sätta in 30.000-50.000 kr där?

Om bankkontot har insättningsgaranti spelar det ingen roll om det är Nordea eller någon liten nichebank. Pengarna garanteras av staten, inte banken, upp till 1 150 000.

Jag satte in 100.000:- på Savelends 12 månader fasträntekonto för ca två år sedan när räntan var 6% och fick tillbaka dem + ränta utan problem. Med tanke på att Savelend sålde sitt dotterbolag nyss och fick in 120 miljoner är risken att de skulle gå i konkurs närmsta året i stort sett noll. Det är ju dock inte 100% garanterat som ett bankkonto med insättningsgaranti är.

Nej.

Sen.
Har bara aktören insättningsgaranti, fria uttag och ok ränta, så ser inte jag några hinder.

Saldo Bank har litauisk insättningsgaranti vilket ska vara helt OK. Jag har valt fasträntekonto på Skandiabanken och är nöjd med det, men ser inga problem med Saldo Bank.

Jag skulle inte spara hos SaveLend eftersom de inte har statlig insättningsgaranti.

De har en insättningsgaranti på 100.000 Euro. Kursen ändras ju. Hur mycket hade vågat sätta in?

Är frågan om man skulle våga sätta in 10 miljoner? Eftersom du har en insättningsgaranti så har du ju den delen riskfri. Om du tvekar på att sätta in 100.000 Euro på en bank med insättningsgaranti så tycker jag inte ens du ska fundera på Savelend som har en helt annan riskprofil (och det säger jag som själv investerat länge och mycket i Savelend)

Om jag kommer ihåg rätt så har de även en maxgräns på 900 000 kr per konto.

När du funderar på total insättning givet insättningsgarantin så glöm inte bort att även räkna med den ränta som kommer växa till sig innan bindningstiden är slut och insatt belopp + ränta betalas ut till dig.

Valutakurser ändras ju så frågan är om man ska sätta in 900.000 kr eller upptill ca 1050000 kr. Just nu ligger ju Euron på 10,85. Det som överensstiger 100.000 Euron omfattas ju inte av insättningsgarantin.

Savelend har ju ett kapitalskydd så funderar på att i så fall bara sätta in ett mindre belop, 30.000 kr

Jaha då förstår jag vad du menar. För egen del skulle jag inte påverkas nämnvärt av den risken om jag verkligen ville parkera så mycket på ett sparkonto, men då du verkar ordentligt riskaversiv så är det väl inte orimilgt att ta det försiktigare alternativet och istället sprida sparkapital på flera banker.