Hej,
Har tre miljoner som jag önskar binda upp på ett säkert alternativ under 12mån, vad är bästa alternativet?
Såg att savelend erbjuder 6% upp till 2milj, men mycket av det försvinner i skatt.
Hej och välkommen till forumet! ![]()
Inget annat än sparkonto är aktuellt med så kort sparhorisont anser jag. Insättningsgaranti och med ränta såklart.
Att hitta placeringar som på kort tid ger hög avkastning utan risk för att man kan gå back, det är bara en önskedröm.
Kom också ihåg att flera av Savelends alternativ kan ha långa väntetider när det ska plockas ut. Är inte så insatt i deras system, men det finns gott om historier om sparare som får vänta länge på sina pengar.
I ditt fall rekommenderar jag att lägga pengarna på ett sparkonto med ok ränta, eller två olika konton och eventuellt låsa in dom 12 månader, för lite bättre ränta. Två olika, med tanke på insättningsgarantin.
Hade du haft en längre sparhorisont, på 5-10 år, då finns fler alternativ. Men risken är stor att du förlorar en stor del av ditt kapital om det ligger på börsen eller andra investeringsalternativ med ett års sparhorisont.
Du kan antingen dela upp på sparkonton i 6 månader eller 1 år. Om du inte orkar kolla igenom allt i den tråd som MattiasA90 skickade dig så kan du söka själv här:
Bör väl på 3 miljoner vara tre konton utifrån insättningsgarantin.
Det stämmer, jag måste slarvläst, blandade ihop 2 och 3 miljoner. ![]()
Hej, ja jag har läst om det också, det gör att man drar öronen åt sig. Sedan verkar inte insättningsgarantin gälla? Iaf inte när jag läser om dom, och när deras support svarar på frågor.
Tack!
Det här med insättningsgarantin är jag lite osäker på, verkar inte riktigt gälla eftersom de inte är en bank?
På Lendify gäller inte insättningsgarantin, om jag förstått det rätt. De är inte en klassisk bank i alla fall. Men är dåligt insatt, så kanske att någon med mer kunskap kan ge klarare besked.