Kortsiktig, trygg investering

Hej alla!
Jag står i begrepp att investera en knapp miljon under 2-3 år i en “Trygg placering” som ändå växer rimligt.
Vad är er rekommendation med avseende på krympande räntor för bankplaceringar, minskande utveckling av räntefonder och med Indexfonder och Fondrobotar som har högre risk…

Pengar som du ska använda inom en 5 års period skulle nog dom flesta avråda att placera på börsen utan istället placera på ett konto med ränta. Alternativt att du låser dina pengar i 2-3 år till banken och på så sett kan förhandla fram en högre ränta än om du hade haft dom på ett konto med ränta.

Om du behöver hela beloppet om 2-3 år, så rekommenderar jag sparkonton med ok ränta och insättningsgaranti.

Börsen bör man investera i på lång sikt, minst 5 år men helst 10+ år.

Men om du är ok med att pengarna kan minska med cirka 30-40%, så är börsen ett alternativ som kan ge bra avkastning.

Jag skulle kört tre sparkonton på tre olika banker, så pengarna täcks av insättnigsgatantin.

1 gillning

Den enda placeringen jag skulle se som trygg är TIPS och liknande. Allt annat bär antingen valutarisk eller marknadsrisk eller bägge. Sparkonton, till exempel, kan lätt falla med tiotals procent i värde på ett par år.

1 gillning

Sparkonton på nischbanker med högre ränta än storbanker. Tex Moank eller Morrow.

Om du inte behöver hela summan inom några år, skulle du kunna sätta den mindre delen du i så fall kan avvara i en indexfond.

Tack för tipset!

Tack för tipsen, du har säkert rätt i detta!

1 gillning

Tack, problemet är bara att flerårig bunden placering verkar ge lägre ränta…men jag fattar!

1 gillning

Om du står ut med knölig ansökningsprocess och utlämnande av mer personlig info än vanligt så erbjuder Saldo bank (Litauen) för närvarande 4,3% fast ränta låst under 23 månaders tid.