Jag står inför en situation där jag behöver placera cirka 400 000 kr som jag sedan ska använda för att betala skatt i februari 2025, vilket ger mig ett år på mig att förvalta dessa pengar på bästa sätt. Med tanke på denna tidsram och det faktum att dessa medel är avsedda för en specifik framtida betalning, söker jag råd och perspektiv på hur jag kan optimera denna placering.
Mina primära mål med denna placering är att:
Bevara kapitalet: Huvudsyftet är att säkerställa att de 400 000 kr är tillgängliga när skatten ska betalas.
Generera en rimlig avkastning: Medan kapitalbevarande är avgörande, vill jag också se om det finns möjligheter att få en viss avkastning på dessa pengar under året.
Jag är öppen för olika typer av investeringar, inklusive men inte begränsat till, sparkonton med hög ränta, obligationsfonder, korta räntefonder, eller andra låg till medelrisk alternativ. Jag inser att den relativt korta tidsramen begränsar mina alternativ, men jag är ändå intresserad av att höra om det finns kreativa eller effektiva strategier för att hantera denna typ av situation.
Några specifika frågor jag har är:
Vilka specifika finansiella instrument eller produkter skulle ni rekommendera givet min situation och mål?
Hur bör jag balansera risken mot möjlig avkastning i detta scenario?
Finns det några skatteeffektiva strategier jag bör överväga för dessa pengar under årets gång?
Jag uppskattar alla insikter, erfarenheter eller råd ni kan dela. Om ni har varit i en liknande situation eller har expertis inom finansiell planering, vänligen dela era tankar.
Jag skulle rekommendera dig att lägga pengarna på skattekontot nu och ta emot den intäktsränta som Skatteverket ger dig. Eftersom den är skattefri motsvarar dagens intäktsränta på 2,25 procent en för dig som privatperson skattepliktig ränta på 2,25/0,7=3,21 procent. Inte så illa, ändå.
Jag använder fasträntekonto för detta ändamål. Vill inte riskera att stå med byxorna nere när det är dags för inbetalning. Speciellt utdelningar de år då det handlar om betydande skattebelopp.
Om det handlar om belopp som är hanterbara för din ekonomi och räntan är låg - så kan jag se hur man landar i en aktiefond istället. Det gjorde jag när det var minusränta, med en del av beloppet. Men i dagsläget satsar jag på fasträntekonto.