Insättning garantin

Insättning garantin

Jag lyssnade på avsnittet om ränte fonder och funderade på om jag behöver bry mig om insättning garantin om jag tex väljer Seb så anser jag att risken att de skulle gå i konkurs är minimal hur tänker ni

Jag ser invändningar till varför ha så mycket pengar som inte är investerade och måste hitta sparkonto som iallafall ger ränta över informationen

Frågar du om man skulle våga ha säg 5 miljoner på SEB trots att insättningsgarantin bara täcker 1 miljon? Personligen skulle jag inte ha några som helst problem med det. SEB är “too big to fail”, så skulle banksystemet skaka så fundamentalt att SEB stod på fallrepet så är det min övertygelse att staten skulle ta över, eller arrangera en sammanslagning med annan bank. Med det sagt, om man är det minsta orolig tar det inte många minuter att öppna ett konto på annan bank om man så önskar.

Huruvida man ska ha likvider som överstiger insättningsgarantin beror ju på personlig riskprofil och framtida behov. Som ett exempel, man kanske sålt tillgångar och ska köpa nya om några månader och måste parkera kapitalet temporärt, men vill inte ta marknadsrisk/orkar inte med obligationer eller liknande. Sen har du en del andra som känner att de har vunnit spelet, vill ta noll risk, inte bryr sig om inflation, och bara lägger allt i sparkonto oavsett om det är optimalt eller ej.

1 gillning

Tack för svar jag tänker ungefär likadant

Kan ju vara värt att fundera på om priset man betalar för den ”fina stabila too big to fail”-banken är värt det.

Bästa 3-mån ränta ca 2.9% - SEB dito 1,6% = 1.3% i komfortavgift.

Är man ok med att förlora 4 miljoner av fem miljoner på ett bräde, så kan man ha allt på ett konto.

Jag skulle inte gjort det, då jag är fullt medveten om att allt kan gå under, även storbanker.

Tar max tjugo minuter att starta fyra extra bankkonton. Rätt bra timpenning jämfört med om det skiter sig.

2 gillningar