Hej
Efter att ha sett avsnittet om hedgefonder så har jag funderat på de hyfsat kassa räntefonder som dessutom är starkt korrelerade med hur börsbolagen går.
Räntedelen av ens investering i rikatillsammansfonden vill man ju inte ha till nära noll ränta resonerar jag om den ändå är högt korrelerad till bolagen. Räntefonder som ger lite ränta lånar ju ut till bolag med urkassa kreditbetyg. Tänker om 25% av totalt kapital investerat är korta och långa räntor. Sedan fördelar man hälften av ränteinvesteringar på lendify och hälften i mer traditionella räntefonder. Lendify delen tänkte jag hälften korta och hälften långa. Att jag behåller hälften i traditionella röntefonder är pga att det vore dumt att ha så mycket kapital i en lendify korg. 12.5% av totalt kapital investerst.
Poängen med den lösningen är från min sida att bli mindre beroende av hur börsen och börsbolagen går. Jag har svårt att köpa att man bör ha räntefonder som lånar ut till bolagen på börsen till nästan ingen ränta. På lendify skulle man ändå få i snitt 5% förväntad ränta med ovan mix.
Vad har ni för tankar om ovan?