Lendify/portföljbelåning

Hej, ny på forumet.

Jag kände mig tvungen att ställa denna frågan då jag misstänker att jag någonstans på vägen har gjort en tankevurpa men kan inte riktigt hitta var.

Om Lendify nu ger en stabil avkastning på deras autoinvest mellan 4-6% beroende på kreditförluster mm. Vad skulle då vara anledningarna för mig att inte belåna min bostad/portfölj till 1-2% och sätta in det på Lendify?

Avkastningen skulle förmodligen vara högre i en indexfond men om man tittar på vad i podden alltid pratas om som riskjusterad avkastning så borde detta vara öppet mål? Känner att jag missar något. Om räntan på mitt lån stiger så bör väl räntan på Lendify också stiga? Självfallet finns en större risk till kreditförluster men den bör ju inte vara så stor att jag går back ändå?

Avkastningen tänkte jag sedan sätta in på lysa, så ett sätt att öka mitt sparande.
Som sagt, vad är anledningarna för mig att inte göra detta? Var har jag tänkt fel? (verkar för enkelt)

MVH någon som endast upplevt stigande bostadspriser och minskande ränta.

Det du beskriver är inte ovanligt, att ta ett lån med låg ränta för att sedan investera pengarna. Det jag tänker på är vilken riskjusterad avkastning du får genom att sätta 100kr hos Lendify jämfört med en billig global indexfond. Över tid så har du en avkastning hos den globala indexfonden som är en bra bit över 4% och du behöver inte vara orolig för att företagen fonden investerar i ska gå i konkurs, något som kan hända med Lendify.

Vad gör du om Lendify går i konkurs när alla dina belånade pengar finns investerad hos dem?

Jag säger inte att det är dumt att investera i Lendify men låt det i sådana fall vara en mindre summa av ditt totala kapital. Jag skulle avråda dig från att ta ut ett lån och lägga alla ägg i samma korg.

Vid konkurs så tas ju skuldebreven hand om Lowell och då får hantering ske via dem istället.

Jo jag förstår att en billig indexfond skulle potentiellt kunna ge mer men det finns ju även 30 årsperioder där börsen har presterat mindre bra.

Jag har redan en summa i indexfonder och liknande, summan hos Lendify skulle vara en mindre del av kapitalet.

Förutom konkurs, finns det någon mer anledning att inte göra detta?

Hur stabil är du säker på att den är? Finns det ingen risk alls verkligen?

Jag är verkligen ingen expert men om börsen går ner i 30 år som du sa så borde antalet låntagare öka hos Lendify p.g.a. den dåliga ekonomin. Rimligtvis borde antalet personer som kan betala tillbaka sina lån också minska vilket sätter hela företaget i Jeopardy. Inte säker att det sker men risken på investeringen hos Lendify kommer då öka samtidigt som företagets inkomster och din avkastning minskar. Samtidigt kanske avkastningen stiger då de höjer sin ränta som svar på en orolig omvärld.

Jag har faktiskt ingen aning, jag bara spekulerar. Jag har personligen svårt att motivera någon som inte heter “indexfond”. Saker som Lendify eller Kryptovalutor är ju en perfekt sak att lägga i sin lekhink, ca 10% av ens kapital.

Någon annan som har någon input?

Hej,

Ja rikatillsammans hade något avsnitt där de kollade på 5,10 och 30årsperioder. Jag kommer dock inte ihåg vilket. Hittar inte artikeln heller. Får kolla genom 189 avsnitt så återkommer jag när jag hittar det ^^.

Belåning av indexportfölj känner jag att de svarat på väldigt många gånger med hävstång etc.

Bara jag som vill ha hävstång på mitt räntekonto! Tänkte inte sätta in mer än 20% kapital där till en början.

Någon mer som har input? Har inget emot om någon förklarar för mig att jag tänker helt åt pipsvängen fel. Blir hellre kallad idiot än att sätta idioti i praktik.

Hej, missade detta inlägget.

Som jag förstått så är det väl att sålänge det finns låntagare så finns det inkomster. Den är ju fluktuerande men spannet verkar onekligen ligga över det som jag skulle få på bolån.

Läser och lyssnar men hittar ingen nedsida förutom kreditförluster eller konkurs.

Kreditförlusterna kan väl uppgå till över räntan på lånen? Alltså du förlorar pengar på Lendify, pengar du dessutom behöver betala ränta till banken på.

Jämför med en räntefond, även den kan tappa i värde.

Hej,

Jo klart att det kan det, men om jag baserar det på citatet från sidan:

" Historik
Historik från svenska nischbanker visar att kreditförlusterna för denna typ av lån har legat på låga och jämna nivåer. Exempelvis ökade kreditförlusterna endast från cirka 1 procent till 2 procent under finanskrisen 2008. "

och

Förväntade kreditförluster på högsta risken “F” är ca 4% där lägsta nominella räntan är 9%. Förväntade i lägsta klassen är 0,06% och där är lägsta räntan 2,96%. enl.

Men visst kan man ha mer tur eller otur. Jag tycker bara den verkar ha en lägre risk till låg/ingen avkastning än en indexfond? Såklart har du större chans med index till högre och utslaget på ett längre perspektiv så får man säkerligen ut mer från indexfonden.

Skall se om jag kan hitta avsnittet där de går genom historiska perioder där de går genom antalet 30 årsperioder där indexfonder gått ner i värde.

Alltså du kan ju inte direkt jämföra lån/obligationer med aktieinnehav. De har helt olika egenskaper. Jämför med räntefonder istället.

Du har helt rätt. Anledningen till jämförelsen var p.g.a. tidigare kommentar gällande portföljbelåning.

Okej, så anledningen att inte göra detta är att risken för lägre avkastning än räntan på lånet är lika stor som en räntefond? Om så är fallet så är det ju inte superbegåvat att låna till detta. Får fortsätta vara en liten post i portföljen. Tack.

Om det är så vet jag inte, jag menar bara att det går inte att se Lendify som helt säkert. I praktiken är det ju väldigt snarlikt någon form av räntepapper. Är det bättre eller sämre? Ingen aning, men det är nog inte jättemycket bättre om det är bättre. Kanske tom rejält mycket högre risk i förhållande till avkastningen?

Men banker tar väl denna risken hela tiden? Jag får nog läsa på lite mer, se hur det går för nischbanker och liknande p2p företag.

Tack för varningens ord, ibland ser man bara uppsidan :slight_smile:

Jajamen! Det är deras levebröd att ta den risken (och vara väldigt väldigt noggrann med den) och tjäna pengar på ränteskillnaden mellan deras inlåning- och utlåningsränta. Hur lätt är det att få banklån idag om du inte passar i mallen?

Till vilka långivare går de som inte får lån hos de stora bankerna?

Så sant så, det får tillhöra lekhinken ett tag till med en mindre summa så får jag fundera på vad som skulle vara ett bra respektive dåligt beslut, oberoende av utfall.

Det är nog utmärkt att fundera på saken ett par gånger. Det kan ju faktiskt vara så att det är en rätt schyst riskjusterad avkastning (om än låg avkastning). Då kan du ju sen ta lån och investera lånade pengar för att öka både risk och avkastning (hävstång).
För mig personligen låter det som en form av räntepapper och att man borde jämföra det som ett sådant. Det är inget som passar i nån större utsträckning i min egen portfölj just nu.

Nån som minns TrustBuddy? @janbolmeson gör det iaf.

Men det var väl p.g.a. fiffel och båg som det gick åt pipan? Eller?

Så var det :frowning: tyvärr.